Mjesec hrvatske knjige 2024.
Vrijeme:
Slobodan NOVAK
Digresije, razgovori Jelene Hekman s piscem
Ex libris, Zagreb 2001.
Riječ je o višestruko “korisnom” i, većim svojim dijelom, doista iznimno zanimljivu a mjestimice i napetu, da napetu, štivu, zahvaljujući najprije više no dobro odabranu sugovorniku koji je (mada na svoj način jest i to) sve samo ne eksponiran u smislu današnje isprazno nametljive medijske agresivnosti, a onda i uglavnom vješto vođenu razgovoru s njim. Dapače, ovaj je iscrpan intervju vođen na književnikovu, u pravom smislu riječi, zavičajnome Rabu ljeti 1998. s jednim od modernih klasika suvremene hrvatske književnosti, s piscem i intelektualcem Slobodanom Novakom (Split, 1924.) koji, uz Šoljana i još nekolicinu iz najužega kruga odabranih, zacijelo na osobit način obilježuje cijelu drugu polovinu hrvatskoga literarnog XX. stoljeća. I bez završne napomene u uvodu knjizi razvidno je kako je “sirova” građa ipak autorski dopunjavana i dotjerivana (česti citati iz vlastita djela ili drugih izvora, naknadni komentari poslije izvrsnih ad hoc dosjetki, ponekad i u recipijenta očekivana opetovanja samo drukčije formuliranih i prethodno već rastumačenih piščevih stavova, pojava, odnosa, opsesivnih tema...), što je usve doduše itekako koristilo koherentnosti i “beletrizaciji” konačne inačice, no ovako obrađeni i naposljetku predočeni razgovori ne gube toliko na izravnosti obostrana poticaja u sugovonika koliko na neposrednosti i tečnosti, odnosno inicijalnoj energiji i uvjerljivoj snazi prvih te utoliko izvornih reakcija. Jer bio je pisac u mnogome izazvan dobrim, gdješto i duhovitim, provokacijama gospođe Hekman kao pouzdane i pomnjive čitateljice i poznavateljice njegova opusa, k tomu urednice i prirediteljice njegovih djela, pa i izravne svjedokinje nekih zbivanja koja obilježuju i građansku odnosno profesionalnu biografiju Novakovu.
Slijedom većih i uvjetnih tek tematskih cjelina, uz nemilosrdnu i koliko je glede konkretne prigode moguće otvorenu raščlambu obiteljskoga i uopće intimnoga individualnog “kompleksa”, moguće je usporedo pratiti rast njegove književne riječi i svekoliku piščevu literarnu aktivnost, jednako kao i istodobnu povijest najizravnije uzevši političkih, pa kulturoloških i uopće društvenih (ne)prilika tijekom dugih desetljeća. Razgovara se tako - unutar mahom splitsko-zagrebačko-rapskoga životnog trokuta - o Novakovu djetinjstvu i mladosti (književno najuvjerljivije stranice ovih “ispovijedi”), zatim o partizanskome njegovu “stažu”, o prvome poraću, študentskim danima i književnim početcima, prvim radnim angažmanima (novinarskim, uredničkim, kazališnim), potom o praktičnom iskustvu no i kritičkim odnosno književnoteorijskim čak pogledima na umjetnost riječi s osobitim osvrtom na prozno stvaralaštvo, s reminiscencijama na veze između životnih vrludanja i literarnih fiksacija odnosno (auto)biografičnosti kao makar predmetnotematskog aspekta vlastita opusa, o (ne)sudjelovanju u društvenim zbivanjima u kontekstu “socijalističke samoupravne prakse”, piščevu odnosu spram čitatelja, kulturi uopće, o jeziku, polemičnome peru i istinoljublju, o Akademiji i akademicima, kolegama piscima, prijateljima (i onima bivšim), o književnoj kritici, intermedijalnoj problematici, to jest piščevu odnosu spram drugih umjetnosti; tematiziran je, dakako, i odnos pisca prema vlasti, kjednu politici, a posebno su poticajni vrlo polemični i jasni - i kao misaoni sustav posve osviješteni, mora se priznati i za vjernika izazovni pa i radikalni - Novakovi stavovi o religiji i Crkvi (sjemeništarsko iskustvo); prema kraju knjige - gdje kao da naglo pada dotad vrlo privlačiva moć teksta - možemo saznati i ponešto o športskome duhu piščevu te najposlije o “pregršti malih personalija”.
Zacijelo i u Novakovu slučaju - kada je posrijedi ovako iskren, otvoren, polemičan, mjestimice i bespoštedan tekst - treba opetovano naglasiti kako je riječ o čovjeku s velikim iskustvom barem dvaju totalitarizama za sobom i na vlastitim plećima. Malo bi se koji intelektualac njemu slična životna i kreativnog puta, i ne samo njegova naraštaja, odvažio nakon svega na ovakav način podvući ipak jednu uvjerljivu, bolnu, istodobno i zaigrano duhovitu, a vrlo ironičnu, ili makar sverelativizirajuću crtu pod “saldo” jedne epohe i vlastiti udio u svemu doživljenomu, rečenomu, napisanomu.
U ovoj prigodi subjektivan stav Novakov kao i, ma koliko plastična i uvjerljiva bila, svjedočenja njegova o mnogim, pa i najistaknutijim, protagonistima književnoga (naše vječne koterije i klanovi), kulturnog, pa i političkog života hrvatskoga, zanimaju me prvenstveno u funkciji jedne šire zasnovane eksplikacije piščeva svjetonazora, zauvijek pokopanih iluzija, dobrim dijelom okončana dijaloga s glupošću i nasiljem svijeta koji ga okružuje, a osobito je uvjerljivo i poticajno beskompromisno njegovo svjedočenje o svojim “crvenim” zabludama u okviru komunističkoga kolektivizma, oštre objekcije o liku i djelu - neki kažu “najvećega zločinca svoga naroda”, a neki su pak govorili “najvećega sina ‘naših’ naroda” - onoga bleiburško-golootočkoga kicoša i sve sile njegovih aparatčika (pa i među piscima), o kojemu se u nesretnih Hrvata i danas, gle, opet ispredaju legende i sve glasnije pjevuše slogani i stupidni pjesmuljci... Jednako je tako upečatljiv i dobrodošao otvoren stav čovjeka s ljudskim, stvaralačkim i moralnim kredibilitetom poput Novakova o Domovinskome ratu, uspostavi hrvatske države, njezinu prvome predsjedniku, o našemu ovdje i sada uslijed tolike entropije i, opet iznova, tolikih smiješnih da nisu tako tragična, lutanja čitava društva očito nesvikla na druge doli revolucionarne, dakle i opet nasilne i bolno razjedinjujuće previrbe kada u naciji opet prevladava sluganski mentalitet, kalkulantska šutnja, proskineza i šminkersko kozmopolitsko sekundiranje tolikih na otvorenoj sceni, a sve uz diktat pedagoškog kažiprsta tobože demokratski prerušenih starih planetarnih kolonijalnih moćnika današnjice.
Druge me dimenzije ovoga teksta u ovom trenutku jednostavno manje zaokupljaju, što će reći - najprivlačnijom mi se isprva čini njegova zapravo bolna aktualnost. Ukratko, dezorijentiranoj intelektualnoj Hrvatskoj trebaju ove i ovako jasne i izravne riječi, navlastito tada kad same sebe ralativiziraju i dovode u pitanje vlasititi smisao, učinkovitost, uvjerljivost, “moć”... Toliko je bogatstvo tema, takva je jezična vrsnoća, intelektualna upućenost i duhovna superiornost Novakova i odmjerena nepozerska filozofičnost njegovih riječi, da se i u informativnu prikazu sasma lako može krenuti i iz oprečna motrišta i drugih segmenata ovoga dragocjenog svjedočanstva.
Digresije su mnogo više od osobne priče i nipošto nisu generacijska, nego, srećom i naprotiv, konačno jedna uvelike smjerokazna i više no dobrodošla knjiga.
Boris Biletić,
Rovinj
DRUŠTVO HRVATSKIH KNJIŽEVNIKA ZAGREB i ISTARSKI OGRANAK DHK PULA - NAGRADA „ZVANE ČRNJA“...
saznajte višeProsudbeno povjerenstvo u sastavu: dr. sc. Dunja Detoni Dujmić, književnica; akademik Goran...
saznajte višeNagrada „Zvane Črnja“ 2014. Društva hrvatskih književnika i Istarskog ogranka DHK za najbolju...
saznajte višeOBRAZLOŽENJE ZA DODJELU NAGRADE „ZVANE ČRNJA“ DRAGUTINU LUČIĆU-LUCI ZA KNJIGU „NITI...
saznajte višeNAGRADU "ZVANE ČRNJA" ZA 2015. za najbolju knjigu eseja dobila je književnica MARINA ŠUR...
saznajte više(Iz Obrazloženja) Na ovogodišnji natječaj za Nagradu „Zvane Črnja“ prijavljeno je šesnaest...
saznajte više