Nova Istra
46 SUVREMENA KNJIŽEVNOST Vjekoslava JURDANA odaju unutarnju bol, koja može biti potaknuta izvanjskim razočaranjima i tegobama, ali korijen joj je ipak u srcu. Vetranović je usamljen, tužan, raskajan, pun boli, bez ljubavi i toga ga čemera samo smrt može osloboditi. Postoji u njega i nada, ali jako krhka. Postoji pritajena čežnja za ži votom koji bi mogao biti drugačiji, ne tako surov. Žali za prijateljima, priželjkuje društvo, razgo vor i ljubav. No, te su čežnje potisnute, a u prvom je planu osjećaj vlastite grješnosti i nespokoja. Svoj život doživljava kao lutanje u mraku i muci, kao potragu za pravim putom u stalnoj sumnji da će ga ikada naći. Neprekidno je svjestan grijeha i đavolskoga djelovanja na svijetu i zbog toga je ponizan i pun bojazni. Stalno je na ispitu savjesti, u strahu od vlastitih napasti, rata koji se vodi u njegovu duhu i tijelu, svoje puti, svijeta. Njegova opsjednutost vlastitom grješnošću podsjeća na Lutherov osjećaj krivnje i zaziv peccator et penitens . Sam za sebe kaže da je obilježen patnjom i nespokojem od kad se rodio. I s, druge strane, postavke suvremenoga njemačkoga benediktinca i književnika Anselma Grüna: „Barok je uvijek prikazivao anđele opuštenima i zadovoljnima. Zrače radosnom osjećajnošću i djeluju slobodni od svakog nutarnjeg pritiska da sve moraju pred Bogom učiniti ispravno. Po znajem ljude koji su i u svome duhovnom životu uvijek pod pritiskom da moraju udovoljiti Bogu i pred njim ne smiju pogriješiti. Ova usredotočenost na mogućnost vlastita krivog ponašanja čini ih napetima. Anđeli u baroknim crkvama pokazuju ti jedan drugi način življenja pred Bogom. Smiješ biti onakav kakav si. Ne trebaš naborati svoje čelo razmišljanjima činiš li sve ispravno. Tre baš se, naprotiv, igrati pred Bogom. Anđeo opuštanja daje ti pouzdanja da si pred Bogom ispra van. A budući da si ti ispravan, ne trebaš sve ispravno činiti. Barokni anđeli igraju se spontano. Jednostavno čine što ih zabavlja. Dišu slobodu. Odražavaju otkupljenost. Anđeo opuštanja po ziva te da ostaviš svoje ozbiljno lice, da opustiš svoje napete mišiće, napustiš sebe i jednostavno vjeruješ onomu što je u tebi, da opušteno izraziš ono što osjećaš. Tada ćeš možda doživjeti istu slobodu, istu radost života kao opušteni anđeli u baroknim crkvama.“
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=