Nova Istra

209 Željka LOVRENČIĆ KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI Pjesnik Tomislav Domović u knjizi je zastupljen zbirkom Imperativi , portugalska pjesnikinja Florbela Espanca Izabranim sonetima , a mladi i perspektivni Goran Ga­ talica pjesničkom zbirkom Kozmolom . Car Matutinović ističe Domovićev uspješan ulazak na višeglasnu scenu hrvatske suvremene lirike, kod portugalske pjesnikinje hvali čudesnu ljepotu stihova, ali i vještinu prevoditeljice Meri Grubić Videc, koja je sonete autorice rođene 1894. približila suvremenome čitatelju na najbolji način, to jest „ponovno stvarajući“ to djelo na drugome jeziku. U Gataličinu Kozmolomu znakovito se isprepliću pjesnikova fantazija i metaforičnost s astralnim svijetom i objektivnim sagledavanjem stvarnosti. U prikazu knjige Drage Gervaisa Lepe besedi , za koju je pjesme – u povodu 60. obljetnice Gervaisove smrti – odabrao i pogovor­ nu studiju napisao Boris Domagoj Biletić, posebno su istaknuti „maštoviti zavičajni impulsi“, socijalna osjetljivost te čakavski stih, a u koprivničke pjesnikinje Maje Ku­ šenić Gjerek naglašava se opčinjenost ljepotom riječi i mistični odjek ljubavi, što je razvidno u pjesnikinjinoj zanimljivoj zbirci Druga tišina . Pristup autorskome djelu i njegova analiza još su nešto što osobito cijenim kod Ljerke u ulozi kritičarke. Naime, ona ima jednak odnos prema svima: bilo da su po­ srijedi tzv. etablirani autori (pa i klasici), bilo pak početnici koji tek kroče u književni svijet – njezin je stav isti. Iz svega uvijek nastoji izvući ono najbolje. Primjerice, knji­ ževni prvijenac Vesne Markulin Dye, pjesnikinje koja je trideset godina provela izvan naše zemlje, većinom na engleskome govornom području, naslovljen Lice uz prozor , Ljerka Car Matutinović smatra „činom stvaralačke samosvojne svijesti“. Od pjesnika su ovdje zastupljeni i Davor Grgurić zbirkom Zalog sidrenja , Dunja Kalilić zbirkom Rič te zove: rič, verš, pisma , Željko Knežević djelom naslovljenim Dom za pčele samice te Miroslav S. Mađer i njegova Izabrana djela . U Grgurića se naglašava pjesnička samoća i motiv mora kao metafore života, u Dunje Kalilić emo­ cionalna snaga lirizma, u Kneževića pjesnikovo traženje čovjeka i onoga lijepog u ži­ votu, u Mađera, pak, svojevrsni lirski monolog kojim se pjesnik suprotstavlja svemu lošem što ga okružuje te zlu koje vlada svijetom. Nadalje, čitamo o zbirci haiku po­ ezije Cvjetane Miletić Merlići suncen natikani , napisanoj na čakavici, te o osebujnoj lirici Josipa Sanka Rabara koji u zbirci Molitve s ruba, Molitve grešnika i margina- laca kao da se obračunava sa svijetom. Božica Pažur autorica je knjige Kulturnoani- malistički aspekti suvremenoga kajkavskoga pjesništva i „imaginativno obuzeta otkri­ vanjem bliskosti u spoju imaginacije i memorije“, dok zbirka Sonje Zubović Samo se vjetar smiješi , prema mišljenju autorice ove knjige, odražava želju za otkrivanjem čarolije života. Ukratko, u prikazima čija je tematika (uglavnom) suvremena hrvatska lirika, Ljer­ ka Car Matutinović pokazala je vrsno poznavanje domaće poezije. Nadalje, kod sva­ koga je od odabranih autora uistinu naglasila ono najbolje i najzanimljivije u poje­

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=