Nova Istra

205 Franjo NAGULOV KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI sove i bordeli, / razmišljam o guzici Majine mame, / a prije toga sam razmišljao / o Majinoj guzici . Iznevjerena obiteljska očekivanja čitam u pjesmi naslovljenoj upravo obitelj . Tekst voodoo minijatura je izraženije estetske osjetljivosti te jedan od estet­ skih vrhunaca druge cjeline knjige: ta ženska je voodoo, / prokleti vrač s nečije tuđe planine, / zrakoplov / u staklenci opijuma . Naslovno eksplicitni tekst kučka , pak, demistificira semantiku sintagme vođenje ljubavi , pretpostavljajući ogoljeni vulgari­ zam jebanje . Završnica teksta, međutim, donosi moralno uvjetovan te u odnosu na rukopisnu logiku nenadan obrat: „no odluči, hoćeš ili nećeš, sada već gubim strpljenje“, / postavila mi je ultimatum pa sam pristao i pozvao lift... / u nekoj drugoj pjesmi. / jer naravno da sam se okrenuo i otišao . Pjesma suša kritičko je preispitivanje dijaloga utemeljenoga na stereotipnim jezič­ nim obrascima muških sugovornika te ujedno snažna kritika mačizma. U završnici teksta subjekt radikalizira diskurs i laže sugovornicima kako bi ih učinio zavidni­ ma: danas, kada me to isto upitaju / (a uvijek upitaju) / napravim razočaranu facu i kažem: / „sušno razdoblje, frende, / ima već 4 dana kako nisam okinuo ništa. / ali ´ajde, / večeras mi dolazi komad doma, nadoknadit ću. / cura mi je otišla za vikend kod svojih, / vraća se prekosutra, / ostat će mi dovoljno vremena da provjetrim stan i / promijenim plahte . Tekstovi čudni su putovi gospodnji i balerina kvalitativno su vrlo slabi. U prvome čitamo suvišan, neuspio pokušaj uvjeravanja čitatelja u ispravnost određene teze ili zaključka: čudni su putovi Gospodnji, / doista su čudni . Ironiziranje neželjene trudnoće nalazimo u pjesmi prvo pa ljubav , dok je u tekstu nije do mene, do tebe je neželjena trudnoća „iskorištena“ radi kritički osviještena ko­ mentara društveno-svjetonazorske bipolarnosti: „zašto odmah misliš da je do mene, / možda si ti svemu kriva, / vi desničari odgovornost uvijek prebacujete na druge“. / „ali ja sam ljevičarka“, branila se i ona. / „eto vidiš“, zaključio sam, / „sve ti to dođe na isto; / da si se više bavila jebanjem dok smo se jebali, / a manje politikom, / danas bi u tebi rasle tratinčice . Na tom tragu možemo čitati i pjesmu moja draga je fašist . Tekstom priznavanje rukopisno-semantička nit dovodi do grotesknoga zaključka o besmislu sintagme uzvišene ljubavi , ostvarujući dojam o samodostatnosti snošaja. Završni tekst naslovljen 4 donekle opravdava (nipošto ne posve!) ranije komentira­ ne intersemiotičke tragove. Taj tekst zaključno potvrđuje subjektov potpun gubitak vjere u ljubav iza čega, naposljetku, ostaje parodiranje iste: zaljubit ću se u 4 nove dje- vojke sutra ujutro, / pa još u 4 nove popodne, u 4 navečer; / ukupno u 12 novih dje- vojaka – / lagao sam da će ih biti 4 // pa ću otići na plažu, naručiti pivo, / dići sve 4 u zrak i reći: / „život je bajka“ // zatim ću pustiti suzu . Zaključno, zbirka poezije Tvoj novi dečko Siniše Matasovića sadrži dovoljno kva­ litativno prihvatljivih trenutaka kako bismo je uzeli u ozbiljnije recepcijsko razma­ tranje. Posezanje za ironijom, groteska i sarkazam, izvedbeno mjestimice izazivaju

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=