Nova Istra

202 KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI Franjo NAGULOV Prva je cjelina otvorena duhovitim tekstom karavan iz kojega je razvidna zami­ sao humorističnoga pristupa problematici muško-ženskih odnosa uz osobito snaž­ nu ironijsku završnicu: meni je prije toga uporno tvrdila kako se ne želi vezati, / da ne podnosi djecu i da se nakon faksa planira preseliti, / u Njemačku ili Švedsku, / tamo će ostvariti karijeru znanstvenice. / danas radi kao pomoćno osoblje u fotokopiraoni njego- va oca i / ponekada sjedne s prijateljicama na kavu u Tkalči . Već je ovdje jasno kako se autor tek djelomice pridržava pravopisne norme, uz uredno korištenje interpunkcije. Na tu se pjesmu izvrsno nadovezuju ovca i posvuda , gdje je primjetno, ovdje uobiča­ jeno,„koketiranje“ s dijaloškom formom. Ironijski pomak u pjesmi naslovljenoj konj pokazao se domišljatim stilskim rje­ šenjem čiji je krajnji rezultat pristojna razina duhovitosti. Pritom ističem završne dvije kitice čiji je možebitni učinak čitateljska „heureka“: ona doista jaše; / naučila je u studentskome domu / kada je napunila devetnaest // moja djevojka jaše konja, / ubit ću ga, / predaje joj komparativnu književnost . Većina tekstova u manjoj ili većoj mje­ ri sadrži narativne elemente što, s obzirom na Matasovićevo prepoznatljivo prozno stvaralaštvo, ne čudi. Na tom tragu valja stilski promišljati i tekst naslovljen svinje koji možemo čitati kao defetističko promišljanje ljubavnoga trokuta čiji je subjekt izvjesno zalihosnim čimbenikom, a uz kritičko preispitivanje mladenačkih ideala u završnici koju ističem: tvoje mučnine nisu povezane s prelaskom na / blitvu i artičoke, / pomiri se s time, / dijete će vam jesti svinje i pisati odličnu poeziju, / dijete će vam biti genij . Tekst naslovljen peti reprezentativnim je refleksom subjektove rezerviranosti prema nositeljima akademske ortodoksije (što je prethodno vidljivo u pjesmi konj ) čije (pseudo)intelektualno blještavilo u odnosu na objekt njegova erotiziranoga obo­ žavanja djeluje zavodnički: prije mene bila je u ljubavnim vezama s trojicom: / – knji- ževnim prevoditeljem / – profesorom književnosti na filozofskom fakultetu i / – književ- nim teoretičarom, / a onda se, / nakon što su stvari između nas dvoje i definitivno otišle nizbrdo, / spetljala s korektorom ljubavnih romana u manjoj izdavačkoj kući . Minijaturna pjesnička proza naslovljena osjećaji izvedbeno je utemeljena na di­ jaloškoj formi te predstavlja jedan od kvalitativnih vrhunaca prve cjeline. Tekstom žuljevi , pak, postaje jasno kako subjekt ne razmatra svršeni odnos s jednom, već više osoba koje su mu, svaka iz nekoga razloga, okrenule leđa. Stoga je i rukopis od toga trenutka logično čitati kao metapovijest subjektovih ljubavnih neuspjeha. Na tom je tragu završna strofa spomenutoga primjera: nekoliko sati kasnije, / nazvala me i obavijestila da / zatvara to poglavlje u životu i otvara novo. / dobila je stipendiju, kaže, / odlazi u inozemstvo, / pitanje je kada se i da li se uopće vraća . Sličnoga je tematsko- motivskoga te sadržajno-semantičkoga progresa i pjesma sebastijan čiji su kvalitativni kapaciteti, međutim, znatno skromniji.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=