Nova Istra
97 Jelena LUŽINA PATNJA se čini na prvi pogled, već naprosto pojava svakidašnja koliko i sâm život. Baš kao i radost, oprečna joj suparnica, smještena na suprotnom kraju emocionalnoga spek tra. Not a big deal . Iz ovog bismo kalambura, valjda, mogli zaključiti kako citirane leksičke odred nice patnja i patnik nesumnjivo pripadaju istome semantičkom polju („patničkom“, dakako!) te ih s pravom smijemo tumačiti i kao pojednostavljeno i sažeto tumačenje svojstva ili stanja same patnje , naime, patnje kao takve . To bi, mutatis mutandis , moglo značiti kako isto tumačenje, svedeno na hladan i posve racionalan hjp -ovski leksički komentar,„automatski“ funkcionira kao najopćiji i najsažetiji moguć opis svih onih nelagodnih/trpnih situacija u kojima se zatječemo dok kao patnici , patioci ili paćenici sveudilj patimo i nastavljamo – patiti . Kolektivno ili osobno, združeno ili svatko za sebe. Svejedno kad i koliko, svejedno gdje, svejedno je li češće ili rjeđe, svejedno čak i zašto. Jer, najposlije, tko nam je kriv što neracionalno srljamo u svakojake patničke kontekste, uvijek nanovo i nesmotreno, iz raznoraznih razloga ili pobuda, najčešće nevažnih. Gdje se to zametnula vlastita nam emocionalna inteligencija? Jer već smo, zaboga, dovoljno stari i iskusni da bismo unaprijed morali znati kako takva srlja nja iliti uvaljivanja ne rezultiraju uglavnom ničime, osim neracionalnim izlaganjima svakojakim nedoumicama, pritiscima, rizicima, stradanjima, mukama, bolima, ža lostima, trpljenjima, nevoljama, depresijama... Ukratko: samim zlohudim i opakim senzacijama, fizičkima i/ili duhovnima. Pritom se nekako podrazumijeva da su one duhovne u pravilu opakije od fizičkih jer im se lijeka nalazi teže ili nikako. Pogotovo ako „zacapamo“ u neke drastičnije frazeologijske kombinacije koje citira već citira ni hjp -ov izvor. Među njima je, valjda, najdrastičniji hjp -ov primjer „ patiti od pameti , biti sklon mudrovanju, biti mudrijaš“ ( ibid. )! Osobno mi se ova patnja od pameti čini apsolutnom katastrofom, najstrašnijom od svih poznatih patničkih dijagnoza, slu čajem beznadnim i nepopravljivim bez ostatka! Zaključujem, dakle, kako nam s patnjama i paćenjima valja biti praktičan. I kako bismo s njima morali postupati racionalno (namjesto popustljivo i emotivno), una prijed ih predviđati (ne mislim reći: planirati!) i – ako nam se već dogode – bezu vjetno ih amortizirati na svaki mogući način, primjenjujući sve dostupne i raspolo žive postupke. Jedan sam takav postupak prepoznala i osvijestila davno, sredinom šezdestih, u najranijim gimnazijskim godinama, kad još nisam znala da se „to“ što sam s odušev ljenjem gledala tijekom pokusa i izvedbi Vojnovićeve Dubrovačke trilogije zapravo zove ironija, cinizam, sarkazam. I da je „to“, barem kad je o Vojnoviću riječ, ne samo jedinstveno nego i najsofisticiranije/najubojitije oružje za uspješno hrvanje s ma ko jim paćeničkim dramskim likom. Dakako, isto pravilo o primjeni ili upotrebi „toga“ vrijedi i u takozvanom životu, u kojemu se nerijetko sukobljavamo s bolećivim sen
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=