Nova Istra
94 PATNJA Irvin LUKEŽIĆ idemo do kraja.“ 80 Poznata je i Desničina misao:„Jedna sigurna istina je ta da čovjek koji strepi i strada, jedina prava stvarnost je stvarnost naše patnje.“ U kontekstu moderne hrvatske proze dvadesetoga stoljeća Ranku Marinkoviću književna je kritika odavno dala mjesto klasika. No taj vrsni novelist i romanopisac istaknuo se i kao dramski autor, dramski kritičar, pofesor dramaturgije i esejist. Pje sme, oglede, polemike i kazališne kritike počeo je objavljivati sredinom tridesetih godina u književnoj periodici i dnevnim listovima. Već je Ivan Goran Kovačić o tom viškom Voltaireu zapisao: „Bogat realist, invenciozan okrutan analizator, s primjesa ma fantastike, oštrouman jedan satirik, prozračan lirik! To su naoko nerazdruživi začeci buduće jake ličnosti.“ Prema mišljenju kritičara Vlatka Pavletića,„Marinko vić je moderan tip književnika, inteligentan, eruditivan, sklon filozofskom produ bljivanju kao Gide, Camus, Čapek... On nije pesimist ni mizantrop, iako njegov od nos prema ljudima liči katkada na mizantropiju, a ona opet navodi na pesimističke zaključke.“ Pored ostalih brojnih tema o kojima piše, Marinković često promišlja i o problemu ljudske patnje. On u svojim djelima nikada ne daje gotova rješenja, već ističe da će samo mudrost našega srca iznjedriti razlog naše patnje i osloboditi nas ropstva u kojemu živimo. To je ropstvo strah i samo zbog straha stvaramo sebi i dru gima pakao od života. Tek kad iscrpimo i zadnji atom straha, tek tada ćemo se pre dati. Tada će započeti stvarni život, započet će čarolija ljubavi. U noveli Samotni život tvoj , uvrštenoj u zbirku Ruke , Marinković piše: „Toliko neposrednih znakova iskrenog ljudskog raspoloženja naći će se još na mjestima gdje je čovjek boravio sam, zatvoren sa svojim mislima, sa svojim željama; po zidovima tamnica ili u intimnom dnevniku kakvog samostanca, koji je po noći ustajao iz kre veta i vadio iz slamarice svoju bilježnicu da bi pri mjesečini zapisao patnje svoga ti jela. Ali sve je to romantična erotika prema onoj dekadentnoj, perverznoj, porno grafskoj borbi po zidovima javnih zahoda, gdje čovjek također želi da bude što više sam i nesmetan, ali zna da će iza njega to mjesto posjetiti njegov protivnik, da mu ostavlja svoj izazov, svoju parolu, svoj credo, svoj emblem, svoje ‘živio’ i svoje ‘dolje.’“ 81 U Dramaturgiji riječi , pak, veli:„Osloboditi se Zeusa znači ugasiti zublju. / Oslobo diti se patnje, tjeskobe, strepnje pred ‘nepoznatim’, znači odreći se vlastitoga bitka.“ 82 U svom znamenitom eseju Patnja je viša od istine Marinković piše: „Smatram da su opaki ljudi najnesretniji. Neprestano trebaju hrane za svoju pa kost. Pakost je zvijer koja je uvijek gladna. Ona treba žrtve. 80 Isto. 81 R. Marinković, Ruke , ŠK, Zagreb, 2009., V. pogl., str. 15. 82 M. Protrka,„Pisac odgovornosti i otpora. Suvremeni izazovi Marinkovićeva djela: O čitanjima Marinkovićeve poetike“, Vijenac , god. XIX., br. 453, 14. 7. 2011. (http://www.matica.hr/ vijenac/453/pisac-odgovornosti-i-otpora-475/).
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=