Nova Istra
50 PATNJA Dragutin LUČIĆ Luce ni komičnoj ni tragičnoj, no humorističkoj shemi mišljenja, kako bi potom, poput nekog zakašnjelog fiziognomista , zatražio da se još jednom, s dužnom pozornošću, osmotri „lice clowna“, kao da se traži tzv. second opinion , odnosno da se na samu stvar baci još jedan, ali ipak nov, drugačiji pogled:„Sve je na njemu artificijelno, stilizirano, propisano po već banalnim kanonima clownerije, smišljeno da nas zabavi i nasmije. Samo su oči clowna nepropisane , ozbiljne, duboko i potresno, rekao bih, potresno nevesele . Kao da žele opravdati svoju iscerenu njušku, kao da se ispričavaju za gorku šalu koju izvodimo sa životom. Gledajte clownovo namazano lice u drastičnim kon trastima crvenog i bijelog, žutog i zelenog, s kuglom umjesto nosa, s ustima od uha do uha, a zatim zagledajte u njegove oči koje se ne mogu premazati, oči nevesele, mu dre, koje se ne smiju, koje ne sudjeluju u lakrdiji lica... Što ćete vidjeti?8“ 2. Što će se vidjeti? Što će se vidjeti? Nešto izostavljeno iz artificijelnosti, smišljenosti, stilizacije, pro pisa, kanona, dogmatike, logike, etike, estetike, jednom riječju, metafizike – nešto nepropisano ili, pak, ništa ? Čini se da bi za Kierkegaarda, da su bili i suvremenici, Marinkovićeve invektive ipak došle prekasno – je li?! Jer, nije li Kierkegaard, jam čeći i glavom, htio biti „svjedok istine“, budnica, onaj koji traži da se obrati pozor nost bez obzira na cijenu koju za tako nešto treba platiti? Naravno, gotovo unisone reakcije na njegovu cjeloživotnu clowneriju recentnih predstavnika službene crkve i države, sveučilišta i kulture te malograđanskih provincijalnih glava i statističkih kršćana, kojih je u prvoj polovini 19. stoljeća u Danskoj bilo gotovo koliko i u Hr vatskoj prve polovine 21. stoljeća. Jednom riječju – „svjetine“,„publike“,„mase“,„go mile“, koje se doslovce gnušao, mogle bi se svesti na onu pjesnika B. S. Ingemanna iz pisma biskupu Martensenu od 28. siječnja 1849. da je Kierkegaard tek „urlajući, dijalektički hokus/pokus artist, koji dopušta istini da se pokaže i potom da nestane pod krutom redovničkom kukuljicom koja je zapravo clownov klobuk 9“. U nastavku pisma kaže da „neizmjerna oholost i taština te velikim dijelom druge niskosti pro viruju iz estetičkih krpa i zakrpa kojima se krasi – no, on sve dublje i dublje tone u procjep između sebe (u kojemu toliko uživa) i kršćanstva koje propovijeda 10 “. Po svemašnji nesporazum s Ingemannom, kojemu je – ruku na srce – podosta i sâm kumovao svojim napadima bez pardona na etablirana civilna i crkvena lica svoga vremena. Tek kad clown bude sklopio oči, vrijeme će se sjetiti clownovih očiju, pa i 8 Ranko Marinković, Nevesele oči klauna , Školska knjiga, Zagreb, 2009.,„Mali svemir bez svrhe“, str. 164-165;„Humor razotkriva romantičnu iluziju igre“, str. 136-137. 9 Kurziv D. L. Luce. 10 Bio , str. 745,„The Letters of Bishop H. Martensen“.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=