Nova Istra
34 PATNJA Aldo KLIMAN rope“. Dakle, prvo ime buduće zajednice europskih država dao je upravo Mihail Ba kunjin. Igrom slučaja, te iste 1867. godine rođen je Walter Rathenau, budući mini star vanjskih poslova Weimarske Republike, koji će gotovo u pravilnom ciklusu od pedesetak godina poslije Bakunjinova govora opet zagovarati europsko zajedništvo, osobito ekonomskom i trgovinskom suradnjom te povezivanjem kako bi se izbjegli budući ratovi među europskim zemljama. Ali onodobni europski i njemački lideri bili su posve gluhi za ta njegova razmišljanja i on je 1922. godine ubijen u atentatu. Ove, pak, 2017. godine obilježena je 60. obljetnica utemeljenja Europske zajednice, kao da je ideja o tom velikome međunarodnom projektu tek tako pala s neba baš te, 1957. godine, punih 145 godina nakon Saint-Simona kojeg, naravno, nitko nije spo menuo, kao, uostalom, ni Bakunjina, niti Rathenaua jer je ugodno preuzimati slavu prvenstva, ma koliko to bilo nezasluženo. Ali što je od svih tih relevantnih primarnih ideja ugrađeno i što je uopće od toga ostalo u današnjoj Europskoj uniji? Što se Saint-Simonove ideje tiče, ostalo je samo „zauzdavanje pretjeranih nacio nalnih težnji“. Bakunjinovu su, pak, ideju samo okrenuli za 360 stupnjeva. Nestala su ondašnja velika carstva, a danas gotovo na istim mjestima opet imamo novoci vilizacijske imperije: Europsku uniju, s jednom, dvjema i trima brzinama, koja na staje baš despotski odozgo prema dolje; veliku europsku odbačenu Rusiju na čelu suvremenoga vojno-gospodarskog imperija u nastajanju pod imenom Ruska Fede racija; isponižavanu i odbačenu Tursku koja ima potencijal okupljanja nekakva no voosmanskoga gospodarskog i političkog imperija. Što se tiče Rathenauovih ideja o čvršćoj ekonomskoj povezanosti, tu se, zbog njezine očite pragmatičnosti, uz niz problema kojih i danas na svim razinama sustava itekako ima mnogo, otišlo najdalje, ali na tome se uglavnom i stalo; zapravo, Brexitom se krenulo unatrag. Ono, pak, što je Bakunjin predbacivao Cabeu, Louisu Blancu, furijeristima i sensimonistima – da su, kako je rekao,„obuzeti strašću da izmišljaju budućnost, i da su svi bili više ili ma nje etatisti“ – u tu se 150 godina staru, ali sugestivnu sliku suvremeni europski lideri savršeno uklapaju: na neoetatističkim osnovama izmišljaju opet nekakvu neostva rivu, utopističku unitarističku budućnost europskih naroda koji bi se, po uzoru na Amerikance, jednom valjda trebali osjećati, a vjerojatno i zvati, Europejcima. Osob no uopće ne želim biti Europejac u mjeri većoj od onoga koliko je svojim izvornim kulturnim i duhovnim nasljeđem moj narod pridonio stvaranju europske kulture i civilizacije, niti u nekoj mjeri većoj od onoga koliko je šira europska kultura i civili zacija utjecala na oblikovanje kulturnoga i duhovnoga nasljeđa moga naroda i mene samoga. Ne želim biti nekakav europski građanski nadpatriot i nadkozmopolit, bez nacionalnoga identiteta, već samo to što jesam i što mi sada perfidno otimaju, a nika ko ne ono što tamo u nekom europskom kabinetu netko zamišlja da trebam biti. Ali,
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=