Nova Istra
277 Franjo NAGULOV KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI tivnim konstrukcijama: Svatko svoj protestant, žedan / neposredovanja, šalicā glazbe / lakih zora iznad ulica / jasnih od posla i dana . U prvoj strofi teksta U ime obitelji primjećujemo figuru ponavljanja ne odveć uvjerljive izvedbe: Bila sam suha / krošnja domaćinstva / plodove mi pojela učmala blizina / bila je jača / i htjela ih je još još još . Tekst 00:00 nešto je narativnije prirode te osobito razvidne estetičnosti s problema tičnim položajem pomoćnoga glagola biti u drugoj strofi: Jedan po jedan smo ustajali / suočeni s crvenim očima satova u mraku . Semantosintaktičke konstrukcije povre meno su nepotrebno opterećene podvlačenjem, smjelo ću reći, autorove nedvojbene teorijske osviještenosti, što na kvalitativnom planu, međutim, posljeduje protuefek tom. Kao primjer navodim treću strofu nenaslovljena teksta ( Krenuli smo hodnikom u najkasnije proljeće): Napuštajući grad, u nedostatku glasova / duboko smo studirali sin- taksu drvoreda . U istom tekstu, a uz stilski upečatljivu primjenu anafore, svjedočimo upečatljivu trenutku (peta kitica): kojim redom smjena žutih i zelenih tonova / kojim ključem breze ili javori pred praznim / oknima stubištā . Razvidniju liričnost primjeću jemo u završnici cjeline, nenaslovljenu tekstu Gudalom dubi jamice , čija je završnica jedan od rukopisnih vrhunaca: Ja se penjem s mačkama na lijesku i odande / gledam niz ceste // u zlatne peći istoka / odakle se valjaju prozori i brajde . Prelasci iz jedne u drugu cjelinu, uvodno sam napomenuo, odijeljeni su pjesmo proznim fragmentima – posrijedi su redom nenaslovljeni tekstovi koje, usprkos pri vidnoj strukturnoj disperziji, možemo čitati i kao zaseban ciklus teorijsko-esejistič kih naznaka visoke pismenosti. Druga cjelina, naslovljena Za koprivama [I] , započinje nenaslovljenim tekstom Ovaj i takav dio grada jedini , koji je lucidno odmjeren, stilski discipliniran komad možebitno opterećen korištenjem pokazne zamjenice dvaju stupnjeva deikse ( ovaj/ taj ), što je već pomalo prepoznatljiva boljka pojedinih novijih glasova suvremenoga hrvatskog pjesništva. Tekst Amerika, zapeta puška uočljivijega je angažmana, ali uz prijetnju „skliznuća“ u nepoželjnu zonu pamfletizma, što je osobito zorno u trećoj strofi: Blago sam oplakao, buržujskije / od vaza od mramora / Ameriku i Englesku i sve druge / zemlje proleterske . Nenaslovljen tekst Puno, puno kasnije , bez najave, uz opasku kako isti jako podsjeća na diskurs pjesnikova prvijenca, ujedno je pokaza teljem autorovih iznimnih kapaciteta sadržajno-semantički složene, ujedno poželj no „pričljive“ metafore. Nenaslovljen tekst Još jednom pokazatelj je rukopisno čestih posezanja za prilogom i/ili priložnom sintagmom, koji su u odnosu na sintaktički kontekst odijeljeni zarezom, što je stilski slično rješenjima u novoobjavljenim zbir kama Mehanika peluda Martine Vidaić ili Doba bršljana Davora Ivankovca (obje ta kođer iz 2018.). Povijest prava naslov je trećega ciklusa koji otvara tekst Hegel kaže jebiga te ko jem, u odnosu na rukopisnu cjelinu, možemo pripisati značajnije stilsko odstupanje
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=