Nova Istra
257 Željka LOVRENČIĆ KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI tovanjima nepreglednim / prostranstvima, neotkrivenim svjetovima / o skoku s litice u zrcalni tirkiz, dostizanje linije horizonta; / da sam vitez okruglog stola . U mašti je sve dopušteno i u nju ponekad namjerno bježimo. Ali, pri „povratku“ se ipak nužno su srećemo s grubom stvarnosti i svakodnevnim problemima koje život donosi: Izvukao sam fiskalnu odgovornost, mač / ugovornih obveza, mjesečno bubrenje kućnih / režija, prekoračenje limita i susjeda s uspješnom karijerom; / život u crvenom (str. 7). Stvarnost je opet tu i, očito, moramo se potruditi da je prihvatimo na „najbolji“ način. Dok u prvome ciklusu pjesnik uspješno suprotstavlja/supostavlja želje i snove te stvarnost i svakodnevni život, u drugome, Glupa situacija , više se bavi svojom osob nošću, osjećajima, sjećanjima, ali i kritikom svijeta koji je postao isprazan i u kojemu žive psihotični ljudi. U pjesmi Helikopter kritički piše: život s veden na proces kupo- vanja / klanjanje blagajnama bliještećih hramova / helikopterom se dižem uvis, pazim / iz svojih oblaka uživljavam se u satelitsku snimku planeta / živim moderno, trudim se / i moj će život jednog dana postati priče vrijedna avantura (str. 29). Eto, tako je to u današnje vrijeme općega vladanja televizije i sapunica, koje sve otuđenijim ljudima omogućuju„živjeti“ tuđe živote, dok aplikacije, daljinski upravljači ili „bijeli prah“, za kojim mnogi posežu, služe za izbjegavanje stvarnosti. U trećemu ciklusu, naslovljenom Točka B , osnovna je tematika nostalgija za proš lim vremenima. Za razdobljem kad je sve bilo drugačije, osjećajnije, toplije, jedno stavnije. Danas, kad neprestano i sa svih strana vrebaju jumbo plakati, svijetleće re klame i digitalni ekrani, pjesnik se nostalgično prisjeća nekadašnje kuće svoje bake, njezine blage ruke, makovnjače i toploga mlijeka krave Rumenke (pjesma Pogodak lastavice ). Na sjećanje ga je potaknula lastavica koja se neočekivano„sudarila“ s njim nagnavši ga da potraži kuću na broju sedam. U ovoj pjesmi nailazimo na gotovo re alistične opise – poput ploče s natpisom prodaje se , koja se nagnula (pjesnik rabi po dravski izričaj naherila ), ili pak onoga: u dvorištu je visoka trava i drveno lice štaglja . Ti se realistični i slikoviti izričaji isprepliću s metaforama i sintagmama poput sazvi- ježda tratinčica ili ponosan ples perunika , povezujući prošlost i sadašnjost, stvarnost i zamišljaje. Brzina, kojom je lastavica u letu„udarila“ pjesnika, upućuje pak na suprot nost između brzoga leta i sporoga nestanka nekadašnje drage kuće. Četvrti ciklus, Queens , posvećen je četvrti u NewYorku i oštra je kritika današnje ga svijeta, prije svega američkoga društva. Na stranicama se izmjenjuju problemi ve zani uz nestašicu novca, nasilje, krađe, rasizam, konzumamerizam... U pjesmi Blues refren pjesnik gotovo realistički opisuje život u četvrti na lošemu glasu u kojoj: crni sveci blagoslivljaju napredak / bankarska posluga u bijelim rukavicama / majstorski spi- novi političkih mešetara / novi društveni poredak u nastanku / akvarijska demokracija / o boljem sutra propovijedaju oni koji ga ne trebaju / preko leđa šutljive većine (str. 73). I to je slika mnogima žuđene Amerike...
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=