Nova Istra
15 Vinko BREŠIĆ , Zagreb CIJENA PATNJE „ Ono što, čini mi se, još ne znamo, to je cijena patnje. Stvarna cijena patnje. Jer to nije ona cijena koja se može izmjeriti i platiti kao npr. u sudskim parni- cama tzv. ‘odšteta za pretrpljenu bol’. Primjeri koje sam iznio uvjeravaju me, naime, da bi polako, ali sigurno, kao posljedica banalizacije i estradizacije patnje, najveća cijena mogla biti naša – ravnodušnost .“ Boris Domagoj Biletić zbilja se trudi izabrati teške teme. Jer, manipulacija, politi ka, provincija, sloboda, ljubav i mržnja..., kao i ovogodišnja patnja (2017., op. ur. ), uistinu su teške teme. Teške su upravo nama humanistima, možda i mnogo teže nego npr. prirodnjacima, koji za sve imaju ljestvice i instrumente, pa tako i za pat nju. Imaju, naime, i jedinicu za mjerenje boli (del) i oni dobro znaju da su porođajni bolovi najjači – jači od zubobolje ili uhobolje, jači od napadaja žučnog ili bubrežnog kamenca. Baš kako je i zapisano u Knjizi Postanka u kojoj zbog prvoga čovjekova grijeha žena biva kažnjena tako što će u mukama djecu rađati . Istina, pokraj vjerske slike života kao vječne muke u dolini suza cijele su umjet ničke epohe prolazile u znaku boli kao okidača za umjetnike i njihove poklonike. Weltschmerz se razvio u pravi pomodni pokret – nimalo bezazlen jer mnogi povod ljivi čitatelji okončali su svoj život poput nesretnoga Goetheova junaka. S vremenom se razvio i sindromWertherova efekta kao ključa za razumijevanje opasnoga svijeta imitacija. I naši su mladi modernisti patili i pateći sebe vidjeli kao mladiće sa starač kim licima – nešto poput Ujevićeve Svakidašnje jadikovke . A ima li citiranije rečenice od one kojom počinje Ana Karenjina ? Vinko BREŠIĆ
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=