Nova Istra
139 Sibila PETLEVSKI PATNJA Ali što sad učiniti s građom izgovorenom na Pulskim danima eseja ? Budući da je u ovoj sredini (i ovome vremenu) Kazalište srama kao knjiga ostalo gotovo u potpuno sti nepročitano, iskoristit ću priliku koju mi daje žanr književnoga ogleda (i njegova otvorenost za autoreferencijalnost) i prenijeti na strateškome mjestu u kompoziciji ovoga teksta poveći ulomak koji govori o„preuzimanju inicijative“ publike u izvedbi javnoga smaknuća. S druge strane, ni odnos jedne „mučeničke smrti“ prema drugoj nije lagodan. Već iz pukog su-postavljanja Polikarpove i Edithine životne priče otva ra se više pitanja nego odgovora. Trebala bih jednom (drugom) prilikom pisati opširnije i ozbiljnije o kenozi Edith Stein kao o otjelovljenom samoispražnjenju , koje daje novu dimenziju tumačenju nje zina „preobraćenja“. Naime, moja je osnovna postavka da u njezinu slučaju to nije tek puki prelazak iz judaizma, u čijem se ozračju rodila, na kršćanstvo, u čijemu je ozrač ju umrla, nego da se može govoriti o Edithinoj kenozi kao konačnome obliku osloba đanja čistoga duha vjere od (pri)zemnih okova tumačenja obiju vjeroispovijesti. Ipak, za ovu prigodu navest ću samo nekoliko misli koje sam šire argumentirala u pogovo ru Izabranoj Jasminke Domaš. 2 Intelektualni životopis poznate filozofkinje u trenut ku kad je njen pepeo zasniježio dvorištem koncentracijskoga logora Auschwitz, po miješan s pepelom drugih žrtava nacističkoga progona Židova, počinje svjedočiti ko lektivnu snagu združenih anonimnih glasova. Kad Edith pred duhovnim sestrama, bosonogim karmelićankama, kao pred nijemim svjedokinjama kaže svojoj biološkoj sestri: „Hajdemo Rosa, idemo za naš narod“, tada je ona svjesna kako je poistovje ćena s drugim žrtvama i da kreće na put obezimenjenja , gdje će anonimnost njihova stradanja na kraju ipak svjedočiti na tribunalu povijesti uime jednoga čitavog naro da. Opis toga života ne može biti hagiografija jer život redovnice Terezije Benedikte od Križa, koju je 1998. godine Papa Ivan Pavao II. proglasio svetom, svjedočio je u doslovnom i metafizičkom smislu put preko praga doma jedne u dom druge vjero ispovijesti. Međutim, to ni u kojem slučaju ne može biti tradicionalan životopis sve tice, pogotovo ne „preobraćenice“, jer dinamika životnoga puta „Izabrane“ odražava profetsko-mistički odnos judaizma i kršćanstva. Kao što zamjećuje Joseph Redfield Palmisano u knjizi koja se bavi značenjem empatije za židovsko-kršćanski dijalog i poveznicama između filozofskih promišljanja Abrahama Joshue Heschela i Edith Stein – upravo „profetsko-mistički“ odnos između vjera pokazuje se vrlo važnim za suvremeni međureligijski dijalog 3 . Psihofizička jedinka, prema Edith Stein, konsti 2 Usp. Sibila Petlevski,„Nekoliko riječi o vaganju težine drugog u najdubljoj točki osobnog“, u: Jasminka Domaš, Izabrana. Život Edith Stein , Litteris – Židovska vjerska zajednica Bet Israel, Zagreb, 2017., str. 169-175. 3 Joseph Palmisano, Beyond the walls: Abraham Joshua Heschel and Edith Stein on the significance of empathy for Jewish-Christian dialogue , Oxford University Press, 2012., str. 3.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=