Nova Istra
10 PATNJA Tomislav Marijan BILOSNIĆ voljom. Ništa drukčije nije ni u slučaju samovoljnog odricanja Bude, učenja Kon fucija ili Lao Cea jer su patnici asketi, doslovno u stalnome postu, neskloni bilo ka kvom prolaznome užitku i sličnim potrebama. Sveta Terezija Avilska kaže:„Čak ni dahnuti ne bi nekada htjela“.1 Stavljajući svoje iskušenike na teški put istine i vrline, patnja nas vodi najvećim dosezima duha. Najbolje to vidimo u prorokā i svetaca. Isus pati zbog svakoga čovjeka, znajući da će svojom patnjom na križu iskupiti sva ki grijeh. Sveci samo patnjom nagovještavaju svjetlost života, njegovu vječnost. Sve ti Augustin kaže: „Daj mi, Gospodine, što mi zapovijedaš i zapovjedi što htjedneš“. Sveti Pavao reći će kako se „sve može u Bogu“. Sveta Tereza Avilska čini sve kako bi njezina patnja ostala tajnom, dok Majka Tereza, iskreno sumnjajući u sebe, pita se je li njezina patnja dovoljno vrijedna pozornosti. Patnici ispunjavaju prostor mitologije, religije, filozofije, poezije, umjetnosti i uzvi šenosti uopće, dok svi oni drugi pripadaju svemu što nije kulturna povijest. Već u antičko doba nekom vrstom patnika smatrali su se pjesnici. Platon je govorio kako je od pjesnika „daleko razum“2, kao i od svake osobe koja pati. A pate samo Božje sluge jer se čudesno i uzvišeno ne stvara racionalno, u smirenosti, razumu i harmo niji, već u stanju unutarnjeg vulkanskog plamena duševne patnje. Takvima nije stalo do osobnosti pa ih Aristotel na neki način vidi kao mizantrope, kakvi i mogu „po stati pjesnici“.3 Slijedeći ovu nit patnje, a parafrazirajući Cicerona, mogli bismo lako ustvrditi kako su samo genijalni ljudi patnici. Glede istinskoga stvaralaštva takvo se mišljenje u bitnome nije promijenilo od antičkih dana do danas. Uostalom, i sami smo svjedocima kako sve što je stvoreno izvan patnje nije preživjelo svoje vrijeme. Visoko stvaralaštvo i dalje se tumači kao patnja. Tin Ujević, A. G. Matoš, A. B. Ši mić, Nikola Šop, Vesna Parun, ili danas Danijel Dragojević (da spomenem samo neke), najbolji su primjeri hrvatskoga pjesništva nastaloga iz patnje. Tin Ujević u članku Moja bolovanja izjavljuje: „Čovjek patnik misli poglavito na se. Možda govo reći o sebi izražava i druge patnike. Ali, što onda ako uvidi da u riječima i brizi nema lijeka za bolest, da je bolesniku od toga samo gore?“4 No, malo dalje to razjašnjava ovako:„Svi pjesnici, učenjaci, umni radnici možda izgledaju pomalo zanesenjaci. Ali ono što osjećaju nije više bolest, to je ushit, oduševljenje, sreća. Nije to svrab lično sti, to je razvedena, razgranata misao koja pojedinosti obuhvaća u veću cjelinu. Ni objektivno nije traženje unutarnje naslade, nego na unutrašnjoj podlozi svladavanje 1 Tereza Avilska, Moj život , Djela 3, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2011. , str. 81. 2 Vladimir Stanojević, Tragedija genija , Medicinska knjiga, Zagreb – Beograd, 1987., str. 3. 3 Isto, str. 4. 4 Tin u izlogu (priredio Nedjeljko Mihanović), Naklada ljevak, Zagreb, 2002., str. 224.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=