Nova Istra
106 PATNJA Jelena LUŽINA velebna kazališna zdanja na otvorenom, projektirana i izgrađena znanjem i rukama najboljih graditelja. U ta je zdanja (kojima se i danas divimo) moglo stati i do 20.000 enervantnih znatiželjnika željnih uzbuđenja i zabave. Deklarativno i nominalno, cije li taj mastodontski i iznimno skup pogon bio je pokrenut radi njih i trebao je služiti njima. Kako? Tako što im je prikazivao/pokazivao strašne priče koje su uglavnom znali po čuvenju, ali su ih sad mogli gledati uživo i u stvarnom vremenu. Slijedeći, netremice,„oponašanje ozbiljne i cjelovite radnje“ koje se odvijalo „ljudskim djela njem a ne naracijom“ (Aristotel, ibid. ), svaki od 20.000 gledatelja bio je automatski uvučen u induciran proces poistovjećivanja s događajima i osobama: sažalijevao ih je i bojao se za njih. I s njima. Silinu osjećaja moralo se prenositi i na gledatelje – sve do onih u posljednjim i najvišim/najudaljenijim redovima golema teatrona (grčka riječ θέατρον jest dvo značnica: označava gledalište, prostor za publiku, ali i kazalište kao cjelinu; izvedena je od glagola θεάο μ αι /theáomai – gledam). Kako bi takva emocionalna „transmisi ja“ bila uspješna i ostavila što silniji dojam, valjalo ju je naglasiti primjenom različi tih izraznih sredstava, ne samo retoričkih. Kazališne su konvencije, tada, bile posve drukčije. Često zaboravljamo kako se tragedije iz 5. stoljeća p. n. e. nisu izvodile ova ko dinamizirano („pokretljivo“) kako se izvode danas, nego su ih dobrano statični glumci uglavnom izgovarali iza maske i kroz nju. To je podrazumijevalo specifičnu tehniku scenskoga govora, bitno markantniju („naglašeniju“) od svakodnevne i obič ne/normalne, ali i specifičan način markiranja i stalnoga izazivanja snažnih osjeća nja koje je valjalo „dobaciti“ do svakoga gledatelja jer ih je sve trebalo trgnuti i ga nuti, pojedinačno i skupno. Tehnika „zadužena“ za takvo složeno„provociranje“ jest π ᾰ́θος /pathos/patos . Ergo, retorički je patos onaj ključni komunikacijski kanal/most preko kojega se scena i gledalište vezuju ne samo perceptivno već i emotivno . Retorički je patos „ono“ što u gledalaca pobuđuje i stimulira emocije, svakakve. Mogli bismo ga smatrati me taforičkomArijadninom niti koja pouzdano vodi do katarze ( καθάρσις – pročišće nje), konačna smisla cijeloga tragedijskog procesa. A patetika , imenica koja je posljednjih desetljeća izbila na zao glas (pogotovo kad je o emocijama i međuljudskim odnosima riječ)? Reći drugome kako je pateti- čan jedan je od krupnijih ne-komplimenata, možda čak i uvreda. U cool vremenima, kojima se trenutno dičimo, valja biti odgovarajuće distanciran i ciničan ne samo u umjetnosti već ponajprije i u takozvanom životu jer time, valjda, preveniramo svaki oblik patnje . Ne bih li provjerila kako uistinu stoje stvari, otvaram respektivni Cambridge En- glish Dictionary , pronalazim ključnu riječ pathetic te iščitavam niz odrednica koje bi trebale upotpuniti moja skromna znanja o predmetu. Uz jedva nekoliko poluafir
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=