Nova Istra
9 Tomislav Marijan BILOSNI Ć, Zadar PATNJA, IZAZOV FIKCIJE I ZBILJE „ Dok je patnja izabranih izazov zbilje jer im je dano pokazati put, ostali pate zbog fikcije drugih da su oni ti koji znaju i određuju put, a to su mahom bezdušni satrapi, diktatori, teroristi i kriminalci, kojima je patnja osobno nepoznat pojam jer je riječ o osobama pomračena uma. Za svoje ideje oni mučeništvu i patnji izlažu druge. Dok istinski patnici lebde u carstvu snova, duše ovih drugih poput santi leda počivaju na patosu, ekscentričnosti, ilu- zijama, fobijama, transu i sličnim stanjima, a koja su samo u dvadesetome stoljeću dovela do cijele enciklopedije zala, proizvodeći patnje Holokausta, Gulaga, Križnih putova, ‘ fojbi’ i jama svake paklene vrste. Dakle, duševna i tjelesna patnja nema ničega s duševnom i tjelesnom degeneracijom. Sama patnja koja dolazi od svjetlosti duha uzvišen je stadij boli, dok se izazivači ljudske patnje koriste boli za razaranje i duše i tijela, svake vrijednosti. Sveci pate, demoni ruše. “ Više je definicija patnje, kako s filozofskih i religijskih tako i sa zdravstvenih gledi šta, koja nerijetko ovaj pojam ne razlučuju od žalosti, boli, nevolja, tragedija, nesre ća, temperamenta, pa i somnambulnih i mentalnih poremećaja. Razlogom je to što se, s jedne strane, na patnju gleda kao na Božje milosrđe, a s druge, ne tako rijetko, kao na sumnju u Božju dobrotu. Međutim, patnja je čista istina, ona nas pročišća va od stvarnosnoga svijeta i njegovih prolaznih problema, vodeći konačnoj svrsi i prepoznatljivome cilju. U hram slave ulaze samo patnici jer su oni bez bilo kakva interesa za društvenu sigurnost, slijede dar prirode, onaj trag u kojemu se očituje Božje djelo. Takve elemente patnje nalazimo u religijskim knjigama (Talmudu, Bi bliji, Kur’anu), gdje je riječ o uzvišenim duševnim stanjima potaknutima Božjom
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=