51 Miroslav BERTOŠA OGLEDI: akademik JOSIP BRATULIĆ ne iz 1325.)“. No, tvrdi fiskal Tarsia, mletačka je strana osporavala njezinu vjerodostojnost, tvrdeći da „sadrži mnogobrojne besmislice i nepomirljive proturječnosti“ (sospeta di falsità per li molti absurdi, et irreconcilliabili implicanze in essa contenute). Mikulin san o mirnome suživotu, pretočen u glagoljski tekst, upravo je nastojao prevladati te „mnogobrojne besmislice i nepomirljive proturječnosti“ i osmisliti humanu prijelaznicu od krute stvarnosti do vizije zajedništva u seoskoj općini. Nedvojbeno je Mikula Gologorički bio dobro upućen u žestoka i okrutna zbivanja oko utvrđivanja međuopćinskih međaša, neprijeporno je poznavao drastične slučajeve opisane nakon izviđaja u službenim zapisnicima povjerenstva za granicu Vijeća desetorice (Consiglio di Dieci) mletačke vlade. Pohranjeni u starim oronulim kodeksima Državnog arhiva u Veneciji, izranjaju i danas pred očima povjesničara, zorno pokazujući drugu stranu stvarnosti opisane u plemenitoj nakani sastavljača glagoljske listine nazvane Istarski razvod. Kontrast prijeporima na općinskim međama, povišenim tonovima u raspravljanju pojedinih sudionika prilikom razvođenja, koja redovito završavaju pomirljivim dogovorima u općem interesu, predstavljaju grubi, nasrtljivi i isključivi zaplotnjački i kriminalni nastupi, s jedne i druge strane, koji su opisani u službenim izvješćima i pohranjeni u arhivskim vrelima. Surova stvarnost u potpunom je neskladu s vizijama Mikule Gologoričkog. Koncilijantan dogovor neprijeporno je uvjet budućega suživota, a bez ostvarenoga kompromisnog sporazuma i ne bi moglo doći do zajedničkog sudjelovanja na misi i objedu. Mikulino književno djelo utemeljeno na potresnim povijesnim pojavnostima, kao što su sporovi i sukobi oko državnih i općinskih međa – a postojali su u njegovo doba, ali i prije i poslije njegova djelovanja – predstavlja sintezu o činu razvođenja u Istri, koju je iz današnjeg ugla gledano moguće obraditi književno-pripovjedački, dramaturški, kazališno-scenografski i filmsko-scenaristički.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=