160 „PJESMOVNIK“ GORANA REMA Goran REM: To je materijal, pjesme Gorana Rema u izboru Sanjina Sorela,„Književna riječ“, br. 1-2, Ogranak DHK slavonsko-baranjskosrijemski, Osijek, 2024. Svaka poezija vas nužno, po sebi, aktivira tako što vas uvlači u svoj svijet, ali čitajući Remove knjige pjesama vi se aktivirate i procesno, vi ste sastavni dio njihove tvorbe, samog pjesničkog postupka, metoda, poetskog koncepta, kako bilo. Svijet u njima stvara SE pred vašim očima istovremeno dok i sami čitajući nastajete. Da ne bude zabune, ima takve poezije – da spomenem samo pjesnički ekspresionizam i avangardne pjesničke pravce, na primjer – ali su u tome Remove knjige jake, snažne i sugestivne i, po tome, u hrvatskoj i našim kulturama sasvim unikatne. „Opsjednut knjiženstvom / davao sam naslove“, reći će lirski subjekat u jednoj ranoj pjesmi. Naslovi se stoga čine jednosekundnim pjesmama po sebi. Nakon što pročitate „U osvijetljenom sebi“,„Ženitva“,„Garda u avanu“,„Neobična smrt, a obično slijevanje“,„Miris i njegov neuspjeh“,„Samrttajm“,„Ispod neba Berlin“,„Braindrain“ itd., itsl., pomislili biste: o, kakva liričnost, o, kakve asocijativne kaskade, o, kako je zavodljiva ta imaginacija, a onda se stvari obrću, slijedi defraudacija. Naime, naslovi su figure po sebi, najčešće ironijske, i u ne/spojivo dovode razine pathosa i dijegeze, slike, emocije i njihove konstrukcije, odnosno, u jedno dovode biće koje sebe stvara dok nešto stvara, ili koje nešto stvara kad istodobno i samo nastaje. Ovakva (pjesnička) sinkronija i (čitaočev) simultanitet, rekao bih, čine temelje Remova pjesništva uopće. Marko Pogačar će spomenuti „narativ kao nosivu strukturu“ ove poezije, ali će isto tako zaključiti kako je u njegovim„proznim knjigama“ ona„preuzela funkciju ranije dominantne dinamične montaže atrakcija“. Knjige„Netko na bubnjevima odNedžad Ibrahimović, Tuzla (BiH)
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=