137 Josip ŠIKLIĆ, Pazin HRVATSKO ŠKOLSTVO U ISTRI OD SREDINE 19. STOLJEĆA DO 1918. GODINE Hrvatska inteligencija podrijetlom iz seljačkih redova veoma uvjerljivo opovrgava uvriježeno mišljenje talijanskoga liberalno-nacionalnog/nacionalističkog građanstva da se istarski Slavi mogu civilizirati jedino ako se talijaniziraju. Postavku prema kojoj se talijanizacija poistovjećuje s civilizacijom tijek povijesti potpuno je demantirao. Brojni su se hrvatski javni, kulturni i politički djelatnici civilizirali prema najstrožim mjerilima zapadne uljudbe, ostavši pritom nacionalno svjesni, ali se nisu potalijančili. Tko nije obrazovan, nema zapravo obraz; sveden je na polovicu, bez mogućnosti da puninu svog bića ikad realizira. (Zdravko Zima) Ideja o asimilaciji, o prelasku iz hrvatskoga u talijanski kulturni krug Idejni začetnik i teoretičar istarskoga iredentizma Kopranin Carlo Combi (1827. – 1884.), koji se u istarsku povijest upisao izdanjem Saggio di bibliografia istriana (1864.), a još 1857. u prvome svesku zbornika Porta orientale (Rijeka, 1857. – 1859.) skicirao je, po njemu, neke važne odrednice istarske povijesti, iskreno vjerujući da je asimilacija Hrvata u talijanski nacionalni i kulturni korpus u interesu njih samih jer talijanizirati se, znači civilizirati se. (izvor: IO DHK)
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=