77 Branko ČEGEC Ogledi: PISAC, DEMOKRACIJA, IDEOLOGIJA Može li se književnost danas, u vremenu koje je potrošilo ideologije i postalo taocem kapitala, fantomskih središta (opet središta nakon rasredištene postmoderne) kojima se prepušta bezotporno, snishodljivo osujećujući svaki pokušaj revitalizacije „kičme“, svaki vapaj za povratkom „humanističkih vrijednosti“, koje, eto, izgovaram s najtustijim navodnicima, može li se dakle barem pokušati oduprijeti nečemu što otpor podnosi manje od svih bivših diktatora koji su orgijali ovim planetom? Čini se logičnim da umjetnost, a književnost osobito, pokušava reagirati, odupirati se, galamiti i psovati, osporavati svako guranje u nemoć i letargiju. Nasuprot tome nimalo suptilni mehanizmi porobljavanja svijesti, a ne više nužno tijela, bombardiraju sve nevidljivijom i sve razornijom „artiljerijom“ svaki takav pokušaj, gurajući umjetnika, pisca u nevidljivost, u bezličnost mase. Često možemo čuti kako više nismo sposobni stvarati velike pisce, velike umjetnike, kako više nema mogućnosti za Krležu i Andrića, Murtića i Picassa, za Beatlese i Rolling Stonese. U prašumi informacija, kao jednoj od najpodlijih podvala privida„slobode“ i„demokratičnosti“, nitko više nije vidljiv jer smo navodno vidljivi svi. Jesmo li sigurni da je to smjer prema novim dosezima demokracije ili je gubljenje u masi samo oblik neutralizacije, onemogućavanje vidljivosti, situacija na koju smo odavno upozoravani naoko naivnom projekcijom da se „od šume ne vidi stablo“? Otpor u umjetnosti bio je gotovo uvijek prisutan, angažman u književnosti prošao je put od divljenja do prezira, no procesi na ruševinama suvremenih društava aktiviraju ventile otpora i u umjetničkom je polju sve više tekstova koji govore o posljedicama prepuštanja ubrzanju suicidalne civilizacijske kompozicije pod ultimativnim diktatom Njezina Veličanstva Gospođe Pohlepe. Možda je već prekasno, a možda književnost, poslužimo se vojnom terminologijom, jer ipak živimo vrijeme najglobalnijega rata u ljudskoj povijesti, još uvijek može, uz bočnu podršku drugih umjetničkih praksi, pokušati upaliti alarm i za početak usporiti spomenutu kompoziciju pa čak i osujetiti njezin zaglušni topot na putu u sunovrat.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=