Nova Istra br. 3/2024

70 Ogledi: PISAC, DEMOKRACIJA, IDEOLOGIJA Božica BRKAN Nije to samo u nas, do maloga jezika i do maloga tržišta. I na globalnoj i na lokalnoj razini, u svijetu društvenih mreža, lajkova i hejtova, influencera, selfija kao ogledalca iz bajke o Snjeguljici, komunikacija nam je nerijetko svedena na 140 tviterskih znakova i na emotikone – jer medij je poruka – kakvo je mjesto književnosti? Svesti se na post kao svojevrsni dnevnik za danas ili mehanički fejs-podsjetnik na događaj otprije koje godine, na haiku ili pjesmu u prozi, na nešto dovoljno kratko što bi možda moglo biti i kratka priča, blog...? Kako biti čitan (i gledan!), nezavisan i svoj, a da ni dana ne možeš odustati od objave da ne bi otpao koji fb-prijatelj, folower? Bude li ih dovoljno, može biti unosno. Kako s književnošću u naciji koja u godini per capita čita eventualno knjigu, a da nije ono što je trenutačno must have, lifestyling s kuhanjem i nakuhavanjem, zdravim životom, šminkom i krpicama, do svakojakog selfhelpa, skupiti dovoljno financijskih pokrovitelja i sponzora, kad ih i Rimac tek prikuplja, da, i manje unosan, možeš pisati nezavisno i – živjeti od pisanja? U povodu dodijeljene joj regionalne nagrade Meša Selimović sveprisutna spisateljica Ivana Bodrožić, autorica Hotela Zagorje, Davoru Mandiću u intervjuu Angažman ne može pokvariti književnost, to može samo netalentiran pisac, u Mediteranu „Novoga lista“, 17. listopada 2021., izjavljuje: ...otkad sam objavila svoj prvi roman djelujem u statusu samostalne umjetnice, a unutar književnog polja radila sam i radim puno toga: od organizacije književnih festivala, tribina, vođenja radionica kreativnog pisanja, klubova čitatelja, kolumnističkog rada, zaista raznoliko i puno. Kada ovisite samo o sebi, ne možete delegirati posao na nekog drugog i morate biti vrlo organizirani uz uvijek prisutnu blagu jezu egzistencijalne anksioznosti. No zasada još nekako uspijevam i nadam se da će višegodišnji rad ipak dovesti do toga da neću morati baš uvijek strepiti od projekta do projekta. Jedan od takvih šarmantnih projekata u Godini čitanja, što je podupire Ministarstvo kulture i medija RH, jest onaj Knjižnica grada Zagreba i Škole za modu i dizajn za emancipirane (!?) književnice s, uz knjigu, modnom revijom – Odjeća za čitanje!? (https://www.culturenet.hr/hr/odijelo-za-citanje-projekt-knjiznica-grada-zagreba-u-godini-citanja/170396). Na drugoj strani svijeta, piše Slobodna Dalmacija 17. listopada 2021., Emilia García Eizondo, unuka slavnoga Márqueza, pokrenula je aukciju Ormar Garcíje Márqueza – prodaje 400 odjevnih predmeta i modnih dodataka kako bi komadi odjeće s tragovima njegova života kao pisca u rezidenciji autora Sto godina samoće na jugu Meksika financirala kulturni centar Gabo. Na književnoj večeri u knjižnici „u provinciji“ (turobno i smiješno istovremeno: sve je osim Zagreba u Hrvata valjda provincija, op. ur.) čitam odlomak iz neobjavljena romana Privremeno neuporabljivo o zagrebačkom potresu – osim zgrada, razornijega unutar samoga društva i privatnog života glavne junakinje – pa me voditelj pita

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=