Nova Istra br. 3/2024

194 ZAVIČAJ Stipan TROGRLIĆ ozračju od današnjega takav je odgoj prepoznatljive rezultate. U vremenu prodora liberalističkih ideja i naglašene dekristijanizacije, jasan stav u obrani vjere bio je potreban. Na obiteljsku jasnoću i nepokolebljivost nadograđivala se ona sjemenišna. 3. Nacionalno-preporodna gibanja među istarskim Hrvatima imala su ne samo odjeka nego su u određenom pogledu određivala i pastoralni rad hrvatskoga svećenstva. Glagoljica i staroslavenska liturgija kao dio tradicije i crkvene memorije bili su snažno crkveno sredstvo u integracijskim procesima među istarskim Hrvatima. 4. Iskustvo totalitarnih sustava, fašizma i komunizma, nagnalo je hrvatsko svećenstvo da u izrazito nepovoljnom, pa i neprijateljskom, okruženju traži prostor djelovanja. Ne robujući ideološkoj isključivosti, prihvatili su komunističku vlast – ne zato što nisu znali o kakvoj se vlasti radi, nego su bili svjesni ove činjenice: kad se već stvarnost ne može promijeniti, onda je treba, koliko je to moguće, iskoristiti za vjerske i nacionalne probitke. mons. Božo Milanović (1890. – 1980.) (izvor: hr.wikipedia.org)

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=