Nova Istra br. 3/2024

123 Sanjin SOREL LJUBOMIR LJUBO STEFANOVIĆ no mijenja, drugome tipu pjesnika imperativ je neprekidno biti u drukčijemu modu. Takav zaključak podupire i autorova kronološka užanca. Izdavački je kod Ljubomira Stefanovića specifičan redoslijed objavljivanja knjiga. Naime, premda je zbirka Umnožena pjesan datirana 1979., pjesme je iz nje objavljivao na stranicama časopisā mnogo ranije. Štoviše, knjige su nastajale obrnutim slijedom: prva objavljena zbirka Pene ali kaštigi napisana je zadnja, a zadnja objavljena bila je prva. Nipošto slučajna praksa, dakle praksa koja iz konteksta različitih ludističkih intervencija govori i o jednome genotipu njegova pjesništva – o temi vremena. Ispremiješajući, miješajući temporalnost vlastitog estetskoga projekta – knjiga – s temom srednjovjekovnog nadzora i kazne, a to pak sa svakodnevnim banalnostima, koje su tematizirane i u Penama, miješajući jezičnu povijest i sadašnjost, kao da nam govori isto ono što je na početku svoga pisanja pjevao Ljubin prijatelj, veliki pjesnik, s naglaskom na Burntu Nortonu iz Četiri kvarteta T. S. Eliota, a riječ je dakako o Nikoli Kraljiću: Vrime sadašnje pasano vrime vrime buduće va jednom će se vrimenu nać vrime sudec verhovni * * * Premda Ljubomir Stefanović nije bio osobito produktivan pisac, njegovo se tekstualističko istraživanje nipošto ne može zanemariti. Ono predstavlja važnu dionicu hrvatskih i tada jugoslavenskih poetika radikalnoga prestrukturiranja poetskoga znaka, što je u svojoj maestralnoj knjizi Vokovizuel ustvrdio Vladan Radovanović. S obzirom na to da je književna kritika primjećivala njegovu konciznost/sažetost u izrazu, s pjesmama koje su pronađene u ostavštini taj se zaključak dodatno potvrđuje. Usprkos dužim tekstovima iz Polja i Poleta, njegov temeljni spisateljski kredo bio je redukcionizam. Tim je pristupom, koji je očito odgovarao njegovoj ličnosti, ujedno bio (su)dionikom širega konceptualističkoga „pokreta“. A u jednoj poprilično tradicionalnoj kulturi književni iskoraci koje je Stefanović činio, uz petnaestak drugih suboraca, danas se čine još vrjednijima.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=