122 LJUBOMIR LJUBO STEFANOVIĆ Sanjin SOREL DonaAnamadona verGINe beata bantovana deflorana izvan svoga stana Fiumanka piccola Izvan matrimonia Išće alimentaziu Stavi denunziu/danunziu Prez apelaziona More croatico e more germanico Prokurator licenciu javi Skantana buža komunade (Užanci od kanta) VI. No, kakav bi to Primorac bio, a da svoj tekstualistički riblji svijet ne realizira u knjizi-objektu? U svojoj glasovitoj Konzervi, numeriranoj, koja se otvarala pomoću noža za konzerve, a umjesto riba u njoj su bile, i još uvijek jesu, pjesme, Stefanović je, baš kao i V. Martek, radikalno iskoračio iz jednoga tipa umjetnosti te ju je – industrijalizirao, komercijalizirao, u krajnjemu smislu pokazao da je tekst objekt koji se uporabom troši. I vrijeme mu je dalo za pravo – do konzerve je teško doći (iskonzumerizirana je) te ju se rijetko kada i spominje. Materijaliziranjem pjesme do uporabnog predmeta, demitologizirao je umjetnički postupak. I dok su reisti pisali o predmetima, Stefanović ih je proizvodio, u Tvornici ribljih konzervi Ika, koje više nema – domaći tip kapitalizma uništio ju je, a u moru ispred nje i dalje žive ribe, rakovi i školjke. * * * Zadnja Stefanovićeva knjiga, Užanci od kanta, autorov je izbor iz prethodnih zbirki, s malom razlikom. Naime, kako se čini, cijeli je život bio određen prvom svojom knjigom, te ju je neprekidno nadopunjavao. Tako se i u Užancima... događa work in progress gdje se autoreferencijalno od sebe vraća sebi, mijenjajući i nadopisujući. Ideja palimpsesta očito je autoru bila temeljna karakteristika postmodernističkoga pjesništva. Pišući po već napisanome, mijenjajući stare pjesme, tek minimalno, kao da pokazuje osobinu jedne od, načelno, dviju vrsta pisaca. Prva se postupno i neznat-
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=