Nova Istra br. 2/2024

89 Dragutin LUČIĆ Luce OGLEDI: RAT U KNJIŽEVNOSTI / KNJIŽEVOST U RATU U vis-à-vis držanju prema načelu„poželjno-nepoželjno“, sudionicima ostaje uskraćen pogled na cjelovitost „međuprostora“ unutar kojega se kob ispostavlja kao su- -kob, izmiče im iz pogleda. Ovdje se, naime, pod „bratskom rasprom“ kao kobi ne predmnijeva neka fatalnost, prije nešto kao karakter, onako kako se za nekog pojedinca kaže da je njegov karakter njegov usud. Štoviše, moglo bi se govoriti o vokaciji, ali ne na način kako je neki, netko pozvan, odnosno nadahnut da postane strateg ili apostol, da navedemo samo ekstremne slučajeve. Vokacija na koju se tu poziva prethodi svim vokacijama te vrste, dohodi na svijet s rođenjem svakog smrtnika, karakterom je kako ljudskoga tu-bitka (Dasein), tako i samoga bitka (Sein), odnosno bića kao takvog i u cjelini. Dolazimo na svijet s bojnim pokličem, iako nas uvjeravaju da je to bio plač, kao što se rađamo i kao radnici, ljubavnici, igrači, smrtnici..., ujedno, i svi do jednoga. Ono pak „mišljenje o ratu“, koje u tomu vidi neki antropologijski, štoviše antropocentrični nacrt, promašuje upravo to što nadilazeći ljudsko ujedno tvori ljudsko. Promašuje na dva načina: ili ono moći, vladanja, rata i borbe uzdiže do preegzistentne sile svijeta, ili pak unizuje do puke urođene ili stečene mane, koja se dade ovako ili onako otkloniti, ispraviti, da se ne kaže – liječničiti. Fink poentira Heraklitovim fragmentom (B 53 prema Diels-Kranz): polemos panton men pater esti panton de basileus, kai tous men theous edeixe tous de anthropous tous men doulous epoiese tou de eleutherous [Rat (polemos) svih otac je i svih kralj (basileus), i jedne kao bogove iskaza a druge kao ljude, jedne sužnjevima učini a druge slobodnima.] A majka, ime joj je smrt? Prečuti fragment kadikad znači koliko i prečuti i/ili previdjeti cjelinu, odnosno stvar samu. MIŠLJENJE NA POLITIČKI RAT Istovremenost neistovremenog Premda je Carl Schmitt, moguće najznačajniji politfilozof XX. stoljeća, mislio da su svi politički pojmovi zapravo laicizirani teološki pojmovi, bilo bi pogrešno prethodne nabačaje razumjeti u smislu nekog nauka koji bi se sad imao jednostavno

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=