107 Igor MIKECIN OGLEDI: RAT U KNJIŽEVNOSTI / KNJIŽEVOST U RATU miru neumjereno prevlada nad razdorom ili obratno razdor nad prisnošću u ratu, to jest kada u ratu iščezava sloga, a u miru sukob, gubi se sklad njihova raznosa. Tada je mir puka upokojenost u kojoj neprimjetno i podmuklo vlada poguban razdor, a rat je bestidan pokolj sukobljenih. Nasuprot tomu, u pravednome se ratu kroz sukob pokazuje veličina njihova smrtnog usuda (B 25 DK). Takav se rat vodi onda kada Erinyje, u imenu kojih Hērakleit čuje riječ ἔρις ‘spor, razdor’, kao stražarice i priteče Pravde sustižu i kažnjavaju prijestupnika i osvećuju prijestup i obijesno prekoračenje mjere (ὕβρις), spašavajući i čuvajući red svijeta (B 94 DK), zakon zajednice (B 44 DK) i krepost duše (B 112 DK). Pravednomu ratu pripada i blagotvorni mir koji vlada pošto je neumjerenost nadvladana i mjera skladne suprotnosti ponovno uspostavljena. No istom je nadmetanje (ἀγών) pod okriljem Musā i njihova vodiča Apollōna po Hērakleitu onaj sukob u kojem se rat kao otac i kralj svega bivajućeg pojavljuje u savršenu jedinstvu s mirom. Tu se budi krajnja napetost sabranosti, u kojoj se suprotne težnje sunošenja i raznošenja, sabiranja i razabiranja, uzajamno drže u najljepšu skladu (καλλίστη ἁρμoνίη). Luk i lira njegovi su najzorniji znameni.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=