100 OGLEDI: RAT U KNJIŽEVNOSTI / KNJIŽEVOST U RATU Igor MIKECIN odašalji slatku pernatu strijelu k Pythi (Pind. Ol. IX, 11-12). Luk i lira međusobno su suprotni i ujedno supripadni kao znameni smrti i života. Luk je smrtonosno oružje, ali usmrćujući ono što je živo luk ga ujedno održava na životu spašavajući ga od neprijatelja ili priskrbljujući mu hranu. Lira je životvorno glazbalo, ali oživljujući ono umrtvljeno svojom glazbom ujedno usmrćuje ono što je živo jer prati pjev koji slušatelja pogađa poput strijele. Pjesnik je vrstan streličar koji svojim pjevom ustrjeljuje onoga komu se obraća: Hajde dušo, usmjeri sad prema cilju svoj luk. Koga ćemo ustrijeliti opet iz meka srca preslavne strijele odapinjući? Prema Akragantu napevši ga kazivat ću prisežnu riječ s neskritim naumom (Pind. Ol. II, 89-92). Dok Homēr u Odysseji uspoređuje luk s formingom, Pindar uspoređuje formingu s lukom. Formingu Pindar uspoređuje i s tobolcem (φαρέτρα) punim hitrih strijela (ὠκέα βέλη), što ga pjesnik drži pod rukom (Ol. II, 91-92). Poput vješta strijelca koji ne promašuje uočen cilj (σκoπός), pjesnik mora pažljivo odmjeriti snagu kojom ispaljuje hitce (Pind. Ol. II, 98-99; Nem. VI, 27-28; Isthm. V, 46-48). Usporedba između svirke i pjesme pjesnika te strijele strijelca objašnjava i to zašto se visok glas na grčkom naziva oštrim (ὀξύς). On naime brzo poput strijele prodire uzduhom i oštricom probada ono što pogodi. Odyssej je glazbenik koji zateže strune i ugađa svoj luk poput forminge te napokon svira na njem kao na formingi. Pindar je strijelac koji nadahnut Apollōnom napinje svoju formingu poput luka i prema slušatelju hita strijele tonova i riječi. Srodnost i sličnost luka i lire tako u Pindara znamenuje jedinstvo rata i mira. Lira naime ne pripada samo miru, a luk samo ratu, jer kao što je moguće nadmetanje u streljaštvu koje nije ratno nego mirnodopsko, tako je moguće i ratničko pjevanje. Štoviše, pjevanje i sviranje uspoređuje se sa streljaštvom kao ratničkim umijećem, a pjesma i glazba sa strijelama koje usmrćuju dušu preporađajući je u ljubavi. Ljubavnik svojim pjevom, koji je praćen sviranjem na liri, pogađa ljubljenika kao strijelom iz luka: Stari muževi, o Thrasybule, penjahu se na dvopreg Musā urešenih zlatnim povezima, praćeni čuvenom formingom i lako iz luka odapinjali medoglasne dječačke himne. (Pind. Isth. II, 1-3.) Pjevane su riječi poput Erōtovih strijela. I Erōt pored luka i strijelā kao svoj znamen ima liru. On je sin Aphrodite i Areja, sjedinjujuće ljubavi i razdirućeg rata, koji svojim strijelama probada srca smrtnika i besmrtnika čineći ih smrtno zaljubljeni-
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=