Nova Istra br. 1/2024

97 Dubravka CRNOJEVIĆ-CARIĆ OGLEDI VRIJEME TRANZICIJE: IGRE OKO ŽANRA / IGRA OKO SMRTI Popularnost i značaj krimića povezani su uz vrijeme tranzicije, ističu mnogi autori koji se bave krimićem kao žanrom. Matković također opisuje vrijeme tranzicije. I Marinkovićeva Glorija opisuje procese tranzicije. * * * Obojica autora igraju se žanrom: na različite načine, ali iz sličnih razloga. Matković opisuje umirući svijet, ali i sam prijelaz, tranziciju, pa tako i emociju straha spram nepoznatog, što je naglašeno prisutno u svim dramama ovog ciklusa. Pri tome je prisutna lagana ironija, svijest o tome kako dramski likovi nisu dosljedni sami sebi, baš kao ni ljudi, te da njihove netom izgovorene riječi nisu podudarne riječima koje će kasnije izreći; da njihovi stavovi nisu podudarni stavovima kojih će se držati nekoliko minuta kasnije. MARINKOVIĆEVO UOKVIRIVANJE ŽANROM I/ILI „HUMORNA DISTANCA“ Marinković se svjesno poigrava podnaslovima; drame kao podnaslovljuje soti ili mirakul8. Ta žanrovska određenja unose dodatne slojeve značenja. Prilično je jasno što dobivamo kao dodatnu informaciju kada dramu označavamo mirakulom9. Srednjovjekovni žanrovi – mirakul ili sotija – upućuju na svevremenost i na čitanja svijeta života, koja stoljećima opstaju kao dubinska uvjerenja u odnosu na ono što naš svijet jest: iluzija i utopija, tj. uvjerenje u to kako su čuda moguća. Dakle, Marinković tako upućuju na odnos života i čuda. * * * Istovremeno, elementi suvremenih žanrova – u ovom slučaju ljubića i krimića, upućuju na to kako se događaji u našim životima daju na raznolike načine uokviriti, a onda i tumačiti. Istovremeno, što držim važnim, žanrovsko određenje dodaje svojevrsnu dozu humora i nužne distance spram doživljenog, ili spram opisane zbilje. 8 Marinković se, dakle, poziva na srednjovjekovne žanrove, ali i na ono što čini suvremenu žanrovsku priču. 9 Ovo je i do sada često tematizirano.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=