96 OGLEDI Dubravka CRNOJEVIĆ-CARIĆ Barem tijekom jednog od mogućih čitanja. U drugome čitanju, naime, možemo krenuti slijediti drugu nit, drugog junaka i drugu liniju, pa ćemo tako, nakon niza čitanja, moći odlučiti o tome koja nam je perspektiva najbliža, ili se pak prepustiti složenosti umnoženih perspektiva. * * * U Marinkovićevim je, pak, dramama dio zbivanja, koja otvaraju prostor za krimić, zakriven raspravama, monolozima, ontološkim pitanjima kojima se lica bave. No, otklonimo li maglu koja im njihov razmjerno monoton i usamljenički život čini podnošljivijim, izranja pred nama pravi krimić. Pitanja koja se postavljaju su, primjerice (već sam ih spominjala): tko je (ili što je) uopće Glorija?; koje je njeno „autentično“ ime, ima li ili nema obitelj?; kakva je njezina prošlost?; na što je tko od protagonista spreman?; kakva obiteljska priča prethodi zbivanjima kojima svjedočimo i kamo skrivena priča vodi?; odakle kreću konci što vode tragičnom kraju?; koja se zbivanja unutar crkve skrivaju i prepuštaju zaboravu?; kakve su osobne priče don Jere ili don Zane? ŽANROVSKI DIKTAT I DINAMIKA ZBILJE Zašto obojica autora unose elemente lako prepoznatljivog žanra? Držim kako time pokazuju društvenu situaciju, odnos individualnog i kolektivnog. Žanr krimića omogućuje da se prepustimo iluziji kontrole svakodnevice i vjerujemo kako su kognitivne sposobnosti važne. To je osobito važno u nesigurnim vremenima. Upravo to Matković čini (vrijeme je predratno i ratno, glavni junak idealist je snažnih kognitivnih kapaciteta...). Gajin piše o sparivanju žanrovskih diktata i dinamike naše zbilje (Gajin, 2018.: 1). Autor navedeno piše tematizirajući i analizirajući suvremene krimiće, ali jednako vrijedi i za Matkovića i Marinkovića te osobe zbilje u godinama u kojima autori pišu. „Krimić je literarna formula za oblikovanje koliko-toliko narativno uređene slike naše kaotične zbilje“, nastavlja Gajin (2018.: 2). Pišući svoje mladalačke drame, Matković je također pokušavao urediti kaotičnu zbilju, inzistirajući na tome koliko su djela važnija od riječi. No, i samo sustavna gradnja zgrade riječi jest pokušaj pripitomljavanja7 zbilje. 7 Ali ih je ipak pokušao sažeti u riječi, obuhvatiti riječima, pa i žanrom.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=