93 Dubravka CRNOJEVIĆ-CARIĆ OGLEDI MARINKOVIĆ I MATKOVIĆ Ranko Marinković neupitni je klasik hrvatske književnosti. U njegovim se dramama daju prepoznati mnogi slojevi, pa tako i oni na koje sam upućuje – a to su, primjerice, asocijacije na srednjovjekovne žanrove (mirakul, sotija). Gloriju je, naime, podnaslovio mirakulom. Piše je 1953. godine. * * * Marijan Matković u dramskom ciklusu Igra oko smrti bilježi onovremena aktualna događanja (od 1930-ih pa do 1948.). Ciklus Igra oko smrti obuhvaća deset drama čija se radnja odvija u vrijeme oko Drugoga svjetskog rata. To su Slučaj maturanta Wagnera, Karmine4, Rub zbilje, Smrt njegove ekselencije, Smrt u kući, Bezimena, Krizantema, Koraci, Trojica i Na kraju puta. U pogovoru knjizi koja objedinjuje njegove rane drame (nastale kao skice ili kao cjelovita djela u razdoblju od 1934. do 1947. godine) Marijan Matković kratko i distancirano bilježi podatke o životu tih drama. Sve su dovršene 1954. godine, mada je neke, kako piše „autor“ (tako Matković imenuje samoga sebe) neke od tih drama „prepustio nemilosrdnosti vremena“. Kako kaže: „pokopalo ih vrijeme“. Zagubio ih je ili uništio, a ostali su samo naslovi: Bućarovi slave, Prije katastrofe. Tome se priključuje i drama Njegova žrtva. Očigledno je koliko su sami naslovi simbolički značajni. Marijan Matković bilježi krizne, dramatične situacije koje u sebi nose svojevrsne zagonetke: tko je tko, tko što planira i čini, kao i napeto pitanje: kako će to završiti? LJUBIĆ I KRIMIĆ Kako svi dobro znamo, ljubić podrazumijeva sljedeću fabulu: dvoje iznimnih, uglavnom mladih ljudi, u stanju je međusobne zaljubljenosti. Međutim, prepreka njihovu spajanju ima velik broj: obično je riječ o tzv. zabranjenoj ljubavi između dvoje bića, o ljubavi koja ne odgovara standardima socijalnog sustava. Nerijetko je slučaj taj da je u pitanju razlika u poziciji i (što bi se danas, popularno, reklo) odnosima moći, o susretu „nadređenog“ po bilo kojoj osnovi (obrazovanje, financijska situiranost, društveni status i slično) i podređenog / podređene (odnos bogataša i „sirotice“, liječnika i medicinske sestre...). Osim toga, i oni se često, mada zaljubljeni jedno u drugo, ne slažu, međusobno se sukobljavaju, baš kao što se ne prilagođavaju sredini, odnosno „pravilima igre“ koja vladaju u njihovu društvenom okruženju (staležu, klasi, grupi...). 4 Zanimljivo je da je drama Karmine zapravo samo polovica njegove drame. To je samo drugi čin, dok je prvi izgubljen.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=