Nova Istra br. 4/2023

171 Josip Sanko RABAR KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI U četvrtome ciklusu ČOVJEK-O-VODI autor pjeva o odnosu čovjeka i vode. Uspoređuje vodu s vremenom koje teče: vrijeme protječe i kroz prste curi kao voda. Dijete u majci hrani i čuva plodna voda. Pranje ruku zdravo je, a Pilatu je savjest „oprala“ voda. Voda curi kao znoj. Zaista su mnoge„vrste“ vode. Dok sunce žeže, ona hladi nam tijelo. U petome ciklusu KRUH-O-VODI pjesnik opijeva vezu vode i hrane. Nema ploda ako do klice ne dopre voda. Za velike suše očajan seljak Boga moli za kišu. U šestome ciklusu DUH-O-VODI pjeva se o stvaranju svijeta po Bibliji. Nad pustom zemljom Bog stvori svjetlost. Iz razapeta Krista poteče i voda. Aludira na pjesmu Bratu Suncu Franje Asiškoga, jer voda je sestrica naša, draga, ponizna i čista. U jednoj se pjesmi dotiče Heraklitove misli o tome da u rijeci nikad ne gazimo istu vodu. U svakoj vjeri njeni su prsti; Prije smrti il’ nakon poroda Sve posveti, očisti i krsti -voda U sedmome ciklusu ZEMLJOVODI čitamo o hrvatskim rijekama kao mreži hrvatskoga krvotoka. Jedna je pak pjesma napisana u prigorskome sesvetskom dijalektu. Slavi vodu čistoga izvora nasuprot vodi iz slavine. Od starih doba uvijek je bila prirodna međa između naroda, dobro i zlo s njima dijelila -voda U osmome i posljednjem ciklusu STIH-O-VODI najednom pjeva i metaforički: Bujicom bučnih tečnih riječi nabuja ko pjesnička sloboda i dušu napaja i liječi -voda Voda je tema mnogih knjiga. Autor spominje Nazorova djela, među kojima je školarcima možda najpoznatije upravo„Voda“. Tu je i legenda o nastanku imena grada Zagreba. Pjeva: Zagrabi, Mando, itd. Spomenuti ciklus i čitavu ovu uspjelu zbirku pjesnik završava pjesmom: Kad mrak se spusti i sve je tiho, a romon kiše u san te vodi, prepusti se, poteći će stih-o -vodi Josip Sanko Rabar, Zagreb www.stav.com.hr

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=