Nova Istra br. 2/2023

97 Josip BRATULIĆ, Nevio ŠETIĆ PRILOZI O ZAVIČAJU Autor ovom monografijom postavlja temelje modernog pučkoga školstva Istre. Argumentirano kronološki obrazlaže razvojni put kao i društveni i politički kontekst u kojemu se ono ostvaruje. Dominira analiza koja pokazuje nastojanje istarskih Hrvata u podizanju školstva te, s druge strane, osporavanje toga prava kao i ravnopravnu uporabu hrvatskoga jezika i ostvarivanje političkih prava u javnome životu u pokrajini Istri od strane talijanskih političkih elita, ali i nedovoljnu brigu same Monarhije u ostvarenju tih važnih prava. Zapravo tu problematiku autor promatra kroz razvoj hrvatske misli i hrvatskoga nacionalnog identiteta sa čime je školstvo usko povezano. U fokusu monografije razdoblje je između dvaju svjetskih ratova kad kulminira protuhrvatska politika u Istri za talijanske uprave i fašizma, kada je položaj istarskih Hrvata i njihovo pučko školstvo palo na najniže grane do tada, na razinu istrebljenja, što autor argumentirano i na temelju relevantnih podataka i statistika pokazuje. Autor je uspio na razvalinama talijanske uprave i propasti fašizma, u tijeku antifašističke i narodnooslobodilačke borbe u Drugome svjetskom ratu, osobito od kapitulacije Italije 8. rujna 1943., sustavno istražiti i opisati ponovno rađanje hrvatskoga osnovnog pučkoga školstva. Doista, pučko školstvo i školstvo uopće važna je sastavnica razvoja modernog i suvremenog hrvatskoga društva u Istri, što znači da je važna tema u Istri od vremena hrvatskoga narodnog preporoda, antifašističke i nacionalnooslobodilačke borbe, razvoja društva tijekom socijalizma te posebno demokratskoga razvoja od ranih devedesetih do danas, kada je nastala suvremene hrvatska država. Ova knjiga upravo zaokružuje tu spoznaju do 1945. godine kada i započinje proces oblikovanja tzv. osmogodišnje obvezne škole koja je ostvarena tijekom 50-ih godina 20. stoljeća, što ovu knjigu čini posebno vrijednom. Relevantnost ovoga djela čini autorova interpretacija literature, posebno nekih starijih historiografskih djela, a osobito autorova istraživanja arhivskoga gradiva u hrvatskim arhivima, posebno u Državnome arhivu u Pazinu. Monografija je prvenstveno namijenjena znanstvenicima i stručnjacima koji se bave hrvatskom modernom i suvremenom poviješću, posebno školstvom. Prije svega onima koji se bave poviješću školstva tijekom suvremenoga doba na području Istre. Svakako namijenjena je i studentima povijesti na preddiplomskom i diplomskom studiju, ali i onima na doktorskome studiju. Dakako, namijenjena je i svim građanima Istarske županije te cjelokupnoj hrvatskoj kulturnoj javnosti kao i svima zainteresiranim u susjednim državama, posebno u Republici Sloveniji i Republici Italiji, pokazujući izgradnju školstva, važne društvene i građanske sastavnice modernog i suvremenog hrvatskoga društva.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=