Nova Istra br. 2/2023

149 Vanesa BEGIĆ KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI epoha diljem planeta. No, ovdje je prikazana gotovo filozofski, uz razum kao poetski motiv za interpretaciju drugih stihova, jezika i kultura, semantike i mislī. Francesca da Rimini i njezina priča nisu jedine reference na druge književnosti i likove prisutne u ovome Jurdaninu djelu, knjizi iznimno složene strukture, u kojoj i sama metapoetska funkcija poezije zahtijeva dodatnu znanstvenu aparaturu koju ova znanstvenica nudi čitatelju. „Prisutna“ je i portugalska redovnica Mariana, potom Rilke s„Devinskim elegijama“ u gustome poetskom tkivu koje se može čitati poput kakva poetsko-znanstvenog ogleda, uz obilje metafora, pjesničkih slika i dubinskih značenja. Nije uvijek lako prepoznati ni spoznati esenciju autoričine poetske misli i bitka. Ima tu mora, hrvatskoglagoljskih amuleta, ljubavi kao trpljenja, Mjeseca kao pjesničkog motiva, polazišta i iskona... Mjesec simbolizira svjetlost u mraku, pobuđuje predodžbu ljepote, a može biti i simbolom sna te nesvjesnoga. Upravo zanimljiva metafora čini ga nadahnjujućim poetskim motivom u stihovima gdje se traži poetski iskon, odakle izviru mudrost i filozofija, na čemu pak počiva znanstveno-povijesnolingvističko istraživanje. Kako analizirati pjesmu kada joj je, primjerice, temeljni podtekst spis enciklopedijskog karaktera? Nikako, bez autoričina objašnjenja koje čitatelje uvodi u nove dimenzije istraživanja i pristupa poetskome štivu. Temelj pjesmi „Košuta i jelin“, a vjerojatno i cijeloj knjizi, jest dulje pjesničko djelo „Pjesanca košuti ranjenoj“ Mavra Vetranovića, gdje se u stihovima razmatraju različite tematske sfere koje nisu uvijek (meta)poetske. Zanimljivo je postavljen lirski subjekt, a prisutno je postmoderno kolažiranje različitih tekstova, gdje se autorica intertekstualno poigrava ljubavlju kao središnjim pojmom i pitanjem. Opet nailazimo na složeno, aluzivno poetsko tkivo u znaku intertekstualnih strategija. Kako se podoba, zatoj ću slijediti košutu do groba i š njom plač dijeliti u plačne pjesance „Kao u brevijaru, slažu se kratki odjeljci raznih tekstova, proze, poezije. Pomno odabranih, jukstaponiranih. Poetskom transformacijom gdjegdje zvuče neočekivano,

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=