143 Đuro VIDMAROVIĆ KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI Korištenjem pojma odnosno pridjeva palanački, autorica zapravo upozorava na balkaniziranje Zagreba odnosno, među ostalim, i posrbljivanje. Palanka je tipičan srbizam i u Srbiji ima živo značenje u svakidašnjemu govoru. Odande dolazi i vrlo značajno djelo „Filozofija palanke“ iznimnoga R. Konstantinovića. Dora svoju majku naziva„po purgerski“ Muti. Uz nju postoji i teta Nera, obrazovana dama s velikom bibliotekom. Obje doživljava kao junakinje iznikle iz nacionalne literature 19. i 20. stoljeća. Naravno, Nera je lik preuzet od Šenoe. U imenu Dorina supruga, Vinc, krije se simbolika. Za njega ona kaže: „Malo je što u životu pročitao, ni toliko da bi shvatio kako je u tom času dozivanje Dorina imena posve krivo. Totalno pogrešan password“. Stoga se načitana Dora sve više udaljavala od njega i zatvarala u sebe.„Što je Vinc češće i glasnije zazivao Doru, ona kao da se u igri pokvarenog telefona odvojila od vlastita imena osjećajući kako se od njega i onako sitna dodatno smanjuje, kao da je sve to nadvisuje gurajući je u tlo, i kako je Vinc, ionako viši od nje, nastojeći je svu prekriti, guši“. Uz ovu intelektualnu udaljenost i emocionalno udaljavanje, u Dorinu se braku javlja bračni trokut. Ovakav događaj čest je u našoj literaturi. Stoga je autorica morala „pribjeći“ vlastitom diskursu, a pronašla ga je u autobiografskim sadržajima, ali i u ustaljenoj tradicionalnoj vrijednosti: OPROSTU – KAKO BI SE OBITELJ ODRŽALA KAO CJELINA. Oprost uključuje i pokajanje. U shvaćanju „pokajanja na muški način“ Božica Brkan polazi od koncepta muške lakomislenosti i ženske mudrosti. Dora nalazi muža s damom, in flagranti. Slijedi razgovor koji spada u najbolji ulomak ovoga romana. Dora ljubavnicu svoga muža naziva muzom. Nakon viđenoga ,obraća im se sljedećim riječima: „(...) – Što ste navrli? Hoćemo li sad ménage à trois!? Hoćeš li se useliti odmah sad ili ćeš ipak pričekati jutro? Koliko se sjećam, od cijele si zgrade do sad propustila samo našu mansardu. I kod moje si Muti, sjetit ćeš se, dolje bila na kvartiru kad te ono Dragi Endži nogirao. Samilosna moja Muti! I nikad ti dosta! A sad bi i u naše ljubavno gnijezdo, kak si nazvala ovo potkrovlje koje bi trebalo biti naš dom?“ Ljubavnica na ovaj prijekor odgovara: „ – Doro, daj, nemoj tako, pa ne moraš me odmah vrijeđati... – pruža Muza svoje krasne njegovane ruke još ljepših umjetnih nokata prema Dori, koja pomisli: Krasan lak, ne mogu ne vidjeti. Ja, koja nemam vremena za lakiranje. Ja, koja pogrizem sve nokte. – Van! – sikne. Muza pogleda Doru i već kao da će krenuti, a onda pogleda i Vinca: – Znam da ne morate prihvatiti, ali je l’ vas mogu bar zamoliti da ovo dolje ostane među nama? Obećala sam Mimiju da neću više biti zločesta. Barem u našoj zgradi...
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2NzM=