Nova Istra
87 Jelena LUŽINA , Skopje (Makedonija) ČAKAVSKI SABOR: STRATEGIJA REGIONALIZMA „Danas nam se čini gotovo nevjerojatnim ono što se, međutim, ipak dogodi- lo: da Čakavski sabor – jedna eminetno regionalna i kulturalna akcija 'širokog spektra' – bude utemeljen upravo u takvim rigidnim 'unitatorskim' godinama, da upravo tada intenzivno razvije neke od svojih najvitalnijih i najdugovječnijih programa te da – gotovo neokrznuta korjenitim političkim promjenama koje su nastupile nakon 1971. godine – na istim programskim načelima opstane – do danas... Čakavski sabor oduvijek je postojao i djelo- vao kao apsolutno nevladina, nedržavna, nepolitička i neprofitna udruga/ organizacija te kako je upravo takav – slobodan i svoj, često i svojeglav! – umio ploviti punim jedrima čak i u onim olovnim vremenima pune socijali- stičke ideologizacije, u kojima je izgledalo kako provladinim i prodržavnim mora biti sve, ali uistinu sve, čak i prirodne ljepote!...“ Posegnemo li, čak i nasumce, za ma kojom od razmjerno brojnih formulacija koji- ma se, tijekom godina, komentirala, definirala,„utočnjavala“ ili objašnjavala razno- vrsna aktivnost Čakavskoga sabora , prepoznat ćemo s lakoćom kako je u svaku od njih upisana riječ kultura . I to kao iznimno važna, nezaobilazna, dominantna, ne- sumnjivo i ključna riječ. Suvremene bi teorije rekle: tematska riječ. Književnik Zvane Črnja, nesporni utemeljitelj,„inicijator i glavni pokretač osni- vanja Čakavskog sabora “ ( Istarska enciklopedija , 2005.: 152), volio se, pri sličnim kon- tekstualizacijama, koristiti i pojmom vertikala , jednom od indikativnih Krležinih (krležijanskih) metafora koja se – ne samo u Krleže nego i u samoga Črnje – s vre- menom preobrazila u respektivnu filozofsku i moralnu kategoriju. Dakle, Črnja je često znao govoriti i zapisivati kako je ne samo provjerljivo već i dokazivo (štoviše:
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=