Nova Istra
116 HRVATSKI KNJIŽEVNI REGIONALIZAM NEKADA I DANAS Milorad STOJEVIĆ rito di appartenenza , rivalità 4 ), ali i deprivacija ‒ antišambriranje ‒ izdvojenost... Nisu, znači, kampanilisti (i kampanilizam) vezani isključivo za zavičaj, nego za domicil, gdjekad i (psihološki) izmješten zavičaj, u onoj mjeri u kojoj se subjekt domicilizira u domicilijatu kao osoba izmještena, ali sa supstituiranim prostorom zavičaja, u onoj mjeri u kojoj nijedan oblik kampanilizma nužno ne živi od recepcije tvarna zvonika, ali itekako od distribucije njegova duha ( l’esprit de clocher ). Mnoštvo sličnih naziva ne može se povezati isključivo sa sredozemnim svijetom, njegovom tradicijom, kulturom i habitusom. S tim u vezi u ovom tekstu uvodim još tri moguća naziva za hrvatski „kopneni“ kampanilizam ‒ ( torreizam 5 ), turmizam i to- ronyzam 6 , ali je njihova poraba moguća za sve slične prostore. Nazivi torreizam , turmizam i toronyzam neka zasad budu sličnoznačnice kampa- nilizmu, moguće i semantički odvjetak za sjevernjački kampanilizam. To ozbiljno sugerira tekst Pavla Pavličića Zvonik i kampanil 7 . Piše on kako se zvonici sjevera i juga silno razlikuju. Mediteranski su prozirni (imaju stupiće kroz koje se vidi nebo), sjeverni su, pak, zatvorene kupole „pa se kroz njih ne vidi ništa“. 8 Dakle, jedni su na preslicu (južni), a drugi (sjeverni) imaju oblik lukovice , što upućuje na to kako su sje- verne crkve bliže prirodi (oblik tornja nalazi uzor u prirodi ‒ lukovici), a južne druš- tvu (preslica je „tvorevina ljudskog svijeta“, nju„netko mora vješto načiniti“ 9 ). Nada- lje, piše Pavličić, na sjeveru je uvijek neka konkurencija među zvonicima, a na jugu je uvijek jedan kampanil nadređen ostalima; sjeverni tornjevi ukazuju i na pluralizam , a južni kampanili na neku vrst centrizma . 10 Sve to uključuje i razliku u vjerskom osje- ćanju. Na jugu je vjera jasna (kroz preslicu/stupiće vidi se nebo), a na sjeveru je za- tvorena u kupolu, zagonetna i mistična „kao što je mističan rast lukovica koje pod zemljom grije neka tajanstvena sila“. 11 Ne krijem da će mi („Pavličićev“) turmizam/toronyzam 12 nakratko otežati pristup kampanilizmu već u najočitijem njegovu simbolu (zvoniku), ali ću mu se poslije za- 4 Donatella Costa, ibid. 5 Torreizam stavljam u zagradu kao manje prihvatljiv naziv jer podrijetlo riječi asocira na medi teranizam. 6 Od tal. torre , toranj, kula; ne i torre campanaria , zvonik, jer asocira na južnjački kampanel; vjerojatno prije: torony, templomtorony (mađ.: toranj, crkveni toranj), ili Turm , Kirchturm (njem.: toranj, crkveni toranj). 7 Vijenac , br. 511, 2013., www.matica.hr/vijenac/511/Zvonik%20i%20kampanil/ (pristup: 21. 1. 2017.). 8 Ibid. 9 Ibid. 10 Ibid. 11 Ibid. 12 Torreizam ću isključiti jer asocira na torre campanaria , to jest na kampanilizam.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=