Nova Istra
170 FILOZOFIJA Žarko PAIĆ procesa, baš kao i ljudi. Razlika proizlazi iz nečeg mnogo zagonetnijega, iz onoga što je ponukalo antropologa Desmonda Morrisa da svoju knjigu naslovi brutalnim, ali istodobno i prijepornim nazivom – goli majmun . 6 Tko je ili što ovdje „gol/o“? Majmun ili čovjek? Ili je možda ono što uopće omogućuje da se nešto pojavi „golo“ apsolutno izvan odnosa čovjeka i životinje? U suvremenoj filozofiji zacijelo se jedan od najprodornijih odgovora na to pi- tanje može pronaći u tekstovima Jacquesa Derride. To se posebno odnosi na nje- gove kasne spise, predavanja i seminare 1990-ih godina. Među njima izdvajaju se predavanje „The Animal that Therefore I am“ iz 1997. godine i ono koje je naslov- ljeno „And Say the Animal Responded?“, a predstavlja proširenu verziju prethod- nog predavanja održanoga na konferenciji posvećenoj Derridi u Cerissy-la-Salle u Francuskoj pod naslovom„L’Animal autobiographique“. 7 Tako čak, primjerice, neki tumači Derride govore ne samo da je mislilac dekonstrukcije logocentrizma zapad- njačke metafizike u svojemu kasnome mišljenju izvršio „etičko-politički“, već i „zo- ologijski obrat“. 8 A to znači da je preusmjerio svoja promišljanja o odnosu čovjeka i životinje. U jednom razgovoru sam je Derrida naglasio da ga je to pitanje oduvijek zanimalo, 9 a u spomenutom predavanju„The Animal that Therefore I am“ kaže da se pitanje odvajanja životinje od čovjeka može smatrati „vjerojatno najznačajnijim i odlučujućim“. 10 Kada sve to imamo u vidu, tada bi se moglo kazati da je pitanje životinje presudno za suvremeno mišljenje i odnos čovjeka spram okolnoga svijeta ( Umwelt , milieu , Environment ). No, ako je to pitanje ujedno uvjet mogućnosti prelaska granica filozofijske i kul- turalne antropologije ulaskom u sive zone tzv. „kulturalne zoo-animalistike“, onda ono nije samo vezano uz „zoologijski obrat“ dekonstrukcije. Čini se da je posljednji razlog preusmjeravanja Derride izvan granica vlastita ranoga mišljenja, posvuda poznatog pod imenom dekonstrukcije metafizike, u napuštanju okružja antropo- centrizma uopće. I to ne samo unutar filozofije i duhovnih znanosti, nego još više u mreži samoga jezika kojim se naše mišljenje kao znanost služi da bi, između osta- 6 Desmond Morris, The Naked Ape: A Zoologist’s Study of the Human Animal , Delta, New York, 1999. 7 Jacques Derrida,„The Animal that Therefore I am“, Critical Inquiry , vol. 28, br. 2, 2002., str. 369- 418.; Isti,„And Say the Animal Responded?“, u: Cary Wolfe (ur.), Zoontologies: The Question of the Animal , University of Minnesota Press, Minneapolis – London, 2003., str. 121-146. 8 Nathan van Camp,„Negotiating the Anthropological Limit: Derrida, Stiegler, and the Questi- on of Animal“, Between the Species , vol. 14, br. 1, 2011., str. 58. http://digitalcommons.calpoy . edu/bts/ 9 Jacques Derrida – Elisabeth Roudinesco, For what tomorrow... A dialogue , Stanford University Press, Stanford California, 2004. 10 Jacques Derrida,„The Animal that Therefore I am“, n. dj.
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=