Nova Istra
349 Fahrudin Novalić KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI gačijim, a ne patriotskim diskursima“. U svojoj socijalnopsihološkoj studiji Autoritarna ličnost (1950.),Th. Adorno, et al ., pisali su o „teorijskim razlikama između ‘pravog’ i ‘lažnog’ patriotizma. Pravi patriotizam je definisan kao ‘ljubav prema zemlji i odanost nacionalnim vrednostima koja je bazirana na kritičkom razumevanju’. ...lažni patriotizam je okarakterisan nekritičkom krutošću, slaganjem s autoritetima i odbacivanjem drugih.“, citira Zgodić Nebojšu Petrovića. Razlikujući patriotizam i nacionalizam, socijalni psiholog Irvin Staub sa su- radnicima zagovara potrebu razlikovanja dvaju tipova domoljublja – konstruk- tivno i slijepo . Prema Staubu, konstruktivno domoljublje predstavlja orijentaciju i recepciju na „kritičku odanost“ naciji – usmjerenost na stalno preispitivanje i kritiziranje postojećega stanja. Slijepo je domoljublje usmjereno na nekri- tičku privrženost domovini. Primjerice, autoritarnost je bitan izvor slijepog domoljublja, a sposobnost i orijentacija pojedinca na afirmaciju individualnosti i autonomiju unutar grupe, bitan je izvor konstruktivnoga domoljublja. „Patriotizam podrazumeva podržavanje svoje zemlje uvek“, misli Mark Twa- in, „a vlade samo onda kad to zaslužuje“, citira Zgodić Dragomira Anđelkovića. Procesom kultiviranja – procesima demokratske političke socijalizacije, te javnoga građanskog djelovanja, nužno je oslobađati kulturu patriotizma od na- cionalističkoga patriotizma, sveukupnog ideološkog instrumentaliziranja poli- tičkih i inih prisila, te svekolikog iracionalizma i manipulacije. To znači da se „...patriotizam iz puke prirodne činjenice...“ razvija u građansku vrlinu, citira Zgodić Arteta Aurelija, koja ne bi potcjenjivala tuđe i zajedničko. Riječ je o kultiviranju javnoga mišljenja i pravladavanju proturječnoga bića patriotizma, kritičkom, dosljedno odgovornom ulogom – obitelji, predškolskoga i školskoga sustava, znanosti, medija, političkih stranaka, crkava i vjerskih zajednica, kul- turnih i inih asocijacija, pojedinaca. Svi oni mogu postati subjekti-akteri razvi- janja kulture kritičkoga patriotizma. Kultura patriotizma Esada Zgodića ozbiljan je doprinos znanstvenu istra- živanju fenomena patriotizma. Informativna je i edukativna te poticajna i za buduća istraživanja patriotizma. Može poslužiti kako stručnom i znanstvenom krugu čitateljstva tako i širemu čitateljstvu, te posebice na studijima visoko školskih ustanova, a najviše na fakultetima društvenih i humanističkih znanosti. Fahrudin Novalić, Zagreb
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=