Nova Istra

348 KRITIČKI PRISTUPI I OSVRTI Fahrudin Novalić u razmatranju kozmopolitskoga, konstruktivnog i kritičkog patriotizma, te na kraju teksta o prevladavanju lažnoga patriotizma. „Jedan od temeljnih elemenata republikanski shvaćenoga patriotizma je ljubav prema zemlji-državi kao političkoj zajednici slobode . Takvo se „stajalište izvodi iz poimanja veza između individua kao građana, nacije kao etnokulturne i države kao političke zajednice.“ Ustavni patriotizam jest patriotizam spram ustavom ustanovljene slobode. Dolf Sternberger kaže: „Bit stremljenja ustavne države jest osiguravanje slobo- de.“ Primjeri su iskustva Švicarske, Sjedinjenih Američkih Država... – multije- zične, multietničke (multikonfesionalne, a s tim i multikulturalne, op. a.) zemlje čije građane ujedinjuju njihovi ustavi i patriotski osjećaji koje imaju spram tih ustava. Pritom se ne smiju, kako to nalažu Sternbergerovi i Habermasovi uvidi, „do kraja obezvrijediti ili eliminirati smisao i značenje etničkih identifikacija i nacionalne kulture .“ Svaka zemlja ili zajednica zemalja, po sebi, ima u tom smi- slu i svoje specifičnosti. Kozmopolitski patriotizam . Postoje poteškoće u definiranju kozmopolitizma, ali proces kozmopolitizacije svijeta života neprestano napreduje. Kozmopolitska ideja posebice se počela razvijati nakon Drugoga svjetskog rata, a prekretni- ca je bilo suđenje ratnim zločincima. Recepcija aktualnih kozmopolitskih vri- jednosti jesu dostojanstvo i jednaka vrijednost svih ljudi, povezanost između međunarodnoga prava i morala, uspostavljanje regionalnih i globalnih sustava upravljanja te sve izraženije uvjerenje da javno dobro i planetarna međuovisnost zahtijevaju usuglašenu međunarodnu akciju, kao što su opasnosti i strah od ekoloških, ekonomskih , terorističkih i inih rizika . To je poticaj za novo kozmopolit- sko shvaćanje svijeta i njegovu recepciju u praksi, ali i poticaj za prevladavanje lažnoga patriotizma. „U vrijeme rata najbučniji patrioti postaju najveći profiteri“, primjećuje Au- gust Bebel. U poglavlju Alternativno shvaćanje patriotizma Zgodić razmatra i kulturu kritičkoga patriotizma, koji isključuje lažni patriotizam. Kritički patriotizam . Primjeri lažnoga patriotizma planetarna su pojava, a najaktualniji su u svim zemljama tzv. tranzicije i privatizacije. Patriotizam je za mnoge postao sredstvom mitologiziranja i manipuliranja u ostvarivanju pragmatičnih interesa, najviše, lažne avangarde koja sebe smatra besmrtnom i nezamjenjivom. Pod kojim je pretpostavkama kritika vlasti – patriotska kriti- ka? I, koju kritiku možemo smatrati kritičkom kulturom patriotizma? Kritička kultura patriotizma jest samo ona kritika, ističe Zgodić, „koja se odnosi na vla- dine ili nevladine politike s kojima se ugrožava sam opstanak države ili njeno bivstvovanje kao slobodne države. Sve ostale tipove kritike vlasti pripadaju dru-

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQyNzA=